Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26610
Type: Artigo de periódico
Title: Reflexões sobre desenvolvimento humano e neuropsicologia na obra de Vigotski
Title Alternative: Reflexiones sobre el desarrollo humano y neuropsicología en Vygotsky
Reflections on human development and neuropsychology in the Vygotsky' works
Author: Andrade, Joana de Jesus de
Smolka, Ana Luiza Bustamante
Abstract: The present text appears as a theoretical essay on the subject of human development as depicted in the work of Lev Vygotsky and approaches the implications of this issue for Neuropsychology as described in the work of Alexander Luria. This work was conducted on the basis of the complete works of Vygotsky in Spanish and the works of Vygotsky and Luria in the Portuguese language. Considerations about the functioning of the human brain, the concept of compensation, the disability studies, and the concept of Complex Functional System were selected as the focus of our research. Although numerous studies and different translations of the work of Vygotsky have a considerable impact and dissemination, especially in the fields of psychology and education, issues concerning neuropsychology have not had equal importance. In this context, this paper seeks to highlight the contributions and the fruitfulness of the work with regard to the originality of the author's ideas about the study of neuropsychology and human development.
O presente texto configura-se como um ensaio teórico acerca do tema desenvolvimento humano na obra de Lev Vigotski, bem como das implicações desse tema para a Neuropsicologia na obra de Alexander Luria. O trabalho foi feito com base nas obras completas em espanhol de Vigotski e nas obras em português de Vigotski e de Luria. Foram eleitos como focos de investigação considerações acerca do funcionamento cerebral humano, do conceito de compensação, dos estudos sobre deficiência e do conceito de Sistema Funcional Complexo. Apesar de os inúmeros estudos e diferentes traduções da obra de Vigotski terem ampla divulgação e repercussão, principalmente nos campos da Psicologia e da Educação, questões concernentes à Neuropsicologia não têm tido igual relevância. Em vista disto este texto procura realçar as contribuições e a fecundidade da obra no que se refere à originalidade das ideias do autor acerca dos estudos da Neuropsicologia e do desenvolvimento humano.
Este texto es un ensayo teórico sobre el desarrollo humano en la obra de Lev Vygotsky, así como las implicaciones de este problema para Neuropsicología en la obra de Alexander Luria. El trabajo se realizó sobre la base de las obras completas de Vygotsky y en español, en portugués en los trabajos de Vygotsky y Luria. Fueron elegidos como foco de las consideraciones de la investigación sobre el funcionamiento del cerebro humano, el concepto de compensación, los estudios sobre la discapacidad y el concepto de sistema complejo funcional. A pesar de numerosos estudios y traducciones diferentes de la obra de Vygotsky tienen un impacto considerable y la difusión, especialmente en los campos de la psicología y la educación, las cuestiones relativas a la neuropsicología no ha tenido la misma importancia. Con esta intención es que este trabajo pretende poner de relieve las contribuciones y la fecundidad de la obra con respecto a la originalidad de las ideas del autor en el estudio de la neuropsicología y el desarrollo humano.
Subject: Psicologia do desenvolvimento
cérebro
neuropsicologia
Development psychology
brain
neuropsychology
Editor: Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-73722012000400016
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722012000400016
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722012000400016
Date Issue: 1-Dec-2012
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1413-73722012000400016.pdf146.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.