Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26550
Type: Artigo de periódico
Title: Indícios de desenvolvimento em crianças com deficiência visual e problemas neurológicos
Title Alternative: Indications of development in children with visual impairment and neurological problems
Author: Silva, Michelli Alessandra
Batista, Cecília Guarnieri
Abstract: Studies on the development of children with visual impairment associated with other disabilities indicate risks for development. In the present study, three children with this profile (aged four to 10 years) were observed in social group contexts. The aim was to identify indications of development and examples of appropriation of social practices. In order to visualize those processes, the study focused on different uses of objects, participation in activities and language. A case study and microgenetic analysis were carried out. Weekly sessions were filmed and transcribed; episodes were selected from the material that had been registered according to relevance related to the purpose of the study. The analysis showed the importance of signification processes for the constitution of subjects. The results were discussed in terms of implications for intervention programs.
A literatura aponta que crianças com diagnóstico de deficiência visual e outras deficiências associadas estão em risco de desenvolvimento. No presente estudo, foram observadas três crianças com esse perfil (quatro a 10 anos), no contexto de grupos de convivência, com o intuito de identificar indícios de desenvolvimento e exemplos de apropriação de práticas sociais. Deu-se destaque aos diferentes usos de objetos, à participação em atividades e à linguagem como lugares para se observar esses processos. Foi realizado estudo de caso e análise microgenética. As sessões semanais foram filmadas e transcritas. Recortou-se o material documentado em episódios que fossem significativos para o propósito do estudo. A análise evidenciou a importância dos processos de significação na constituição dos sujeitos. Os resultados foram discutidos em termos de suas implicações para programas de intervenção.
Subject: Educação Especial
Mediação Semiótica
Linguagem
Deficiência visual
Alterações no Desenvolvimento
Special Education
Semiotic Mediation
Language
Visual Impairment
Developmental Alterations
Editor: Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-65382011000300004
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382011000300004
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382011000300004
Date Issue: 1-Dec-2011
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1413-65382011000300004.pdf661.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.