Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26545
Type: Artigo de periódico
Title: Surdez e letramento: pesquisa com surdos universitários de Curitiba e Florianópolis
Title Alternative: Deafness and literacy: a study with deaf university students from Curitiba and Florianopolis
Author: Guarinello, Ana Cristina
Berberian, Ana Paula
Santana, Ana Paula de Oliveira
Bortolozzi, Kyrlian Bartira
Schemberg, Simone
Figueiredo, Luciana Cabral
Abstract: This study aims to present some aspects that characterize the reading and writing conditions of deaf university students, looking into the performance of these deaf students in reading and writing activities. Twenty deaf university students participated in this study. Two tools were used for data collection: a questionnaire with open and closed questions that provided information about daily reading and writing practices that the research subjects engaged in and six texts that were elaborated so as to represent different written genders, which the subjects were asked to read and answer questions related to text content. The results of the analysis showed that each student's reading and writing skills correlates directly to the language practices they engage in their daily lives. In conclusion, within the context of deafness, we must still account for readers and writers that present great difficulty in interpreting and producing written texts, especially in secondary genders. This study highlights the importance of focusing on literacy with a diversity of reading materials throughout the elementary school on through university level.
Objetivamos com essa pesquisa apresentar aspectos que caracterizam as condições de letramento de surdos estudantes universitários, investigando o desempenho desses surdos em atividades de leitura e de escrita. Participaram dessa pesquisa vinte surdos Universitários. Para coleta de dados foram utilizados dois instrumentos: um questionário com questões abertas e fechadas a partir do qual foram coletadas informações sobre as práticas de leitura e de escrita vivenciadas cotidianamente pelos sujeitos da pesquisa e seis textos formulados em diferentes gêneros textuais, os quais os sujeitos deveriam ler e formular respostas acerca de seus conteúdos Percebe-se por meio da análise que as condições de letramento de cada sujeito têm uma correlação direta com as práticas de linguagem vivenciadas em seus contextos de vida. Conclusões: no contexto da surdez, ainda contamos com leitores e escritores que apresentam grande dificuldade no processo de interpretação e produção textual de gêneros secundários. Esse estudo aponta, assim, a importância de um trabalho de letramento desde a escola fundamental até a universidade que envolva práticas nos mais diversos tipos de gêneros.
Subject: surdez
letramento
leitura
educação especial
deafness
literacy and reading
special education
Editor: Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-65382009000100008
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382009000100008
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382009000100008
Date Issue: 1-Apr-2009
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1413-65382009000100008.pdf63.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.