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Type: Artigo de periódico
Title: Desigualdades educacionais no espaço urbano: o caso de Teresina
Title Alternative: Desigualdades educacionales en el espacio urbano: el caso de Teresina
Educational inequality in the urban space: the case of Teresina
Author: Érnica, Mauricio
Abstract: This paper presents the results of a study carried out in Teresina city, in Piauí state, aimed at understanding the mechanisms that produce educational inequalities in the municipality. Four mechanisms were identified: a) separation between the public and private school systems; b) differences in the educational supply in the state and municipal public school systems; c) differences in the two primary education segments; d) the effect of socio-spatial inequalities on educational oportunities. The conclusion reached was that, because of the differences between school systems, connected to an enrollment system that leads parents to compete with each other for spots at the most prestigious schools, an education quasi-market is created through which academic inequalities are produced. The conclusion was also reached that competition between the systems engenders mechanisms of interdependence and mutual reproduction.
Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa realizada em Teresina/ PI, cujo objetivo foi apreender os mecanismos produtores de desigualdades educacionais no município. Foram identificados quatro mecanismos: a) a separação entre as redes privada e pública; b) as diferenças na oferta educacional das redes públicas estadual e municipal; c) as diferenças nos dois segmentos do ensino fundamental; d) o efeito das desigualdades socioespaciais sobre as oportunidades educacionais. Conclui-se que a diferenciação das redes de ensino, articulada a um sistema de matrículas que induz os pais a disputar entre si vagas em escolas de maior prestígio, cria um quase mercado educacional por meio do qual são produzidas desigualdades escolares. Conclui-se ainda que a concorrência entre as redes engendra mecanismos de interdependência e mútua reprodução.
Este artículo presenta los resultados de una investigación realizada en Teresina/PI. El objetivo de dicha investigación era aprehender los mecanismos productores de desigualdades educacionales en esa municipalidad. Se identificaron cuatro mecanismos: a) la separación entre las redes privada y pública de enseñanza; b) las diferencias en la oferta educacional de las redes públicas estatal y municipal; c) las diferencias en los dos segmentos de la Enseñanza Fundamental; d) el efecto de las desigualdades socioespaciales sobre las oportunidades educacionales. Se concluye que la diferenciación de las redes de enseñanza, articulada con un sistema de matrículas que induce a los padres a disputar plazas en escuelas de más prestigio, crea un casi-mercado educacional mediante el cual se producen desigualdades escolares. Se concluye también que la competencia entre las redes crea mecanismos de interdependencia y de mutua reproducción.
Subject: quase mercado educacional
desigualdades educacionais
efeito de território
políticas educacionais
Teresina
education quasi-market
educational inequalities
territorial effect
educational policies
Teresina
Editor: Editora Autores Associados
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-24782013000300002
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782013000300002
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782013000300002
Date Issue: 1-Sep-2013
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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