Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26464
Type: Artigo de periódico
Title: Escolas municipais de Campinas e vulnerabilidade sociodemográfica: primeiras aproximações
Title Alternative: Escuelas municipales de Campinas y la vulnerabilidad sociodemográfica: primeras aproximaciones
Municipal schools of Campinas and sociodemographic vulnerability: first approximations
Author: Stoco, Sergio
Almeida, Luana Costa
Abstract: This paper discusses the distribution of public schools in Campinas, São Paulo - Brazil, according to their spatial location and school performance, as source of polling data: GERES 2005 - LOED / FE / UNICAMP <http://www.geres.ufmg.br/&gt; and Vulnerability - NEPO / UNICAMP <http://www.nepo.unicamp.br/vulnerabilidade/&gt;. Using theoretical references that support the concepts of Social Vulnerability, Spatial Segregation, Neighborhood Effects and School Quality, analyzed the distribution of schools within different areas of vulnerability, relating this distribution to the results of their performance measured by aggregate value. The methodology used was with 1) a description of the variables related to characteristics around the schools, 2) the intersection of performance and features found in these schools. The results revealed that there not is a regular evidence relation between the spatial layout of the schools and their performance.
Este trabalho discute a distribuição de escolas municipais de Campinas,SP, segundo sua localização espacial e desempenho escolar, tendo como fontes os dados às pesquisas: GERES 2005 - LOED / FE / UNICAMP <http://www.geres.ufmg.br/&gt; e Vulnerabilidade - NEPO / UNICAMP <http://www.nepo.unicamp.br/vulnerabilidade/&gt;. Utilizando referenciais teóricos que sustentam os conceitos de Vulnerabilidade Social, Segregação Espacial, Efeito-Vizinhança e Efeito-Escola, analisamos a distribuição das escolas dentro das diferentes Zonas de Vulnerabilidade, relacionando essa distribuição aos resultados de seu desempenho medido pelo valor agregado. A metodologia utilizada se deu com: 1) a descrição das variáveis relacionadas às características do entorno das escolas; 2) o cruzamento das características encontradas e o desempenho dessas escolas. Os resultados revelaram que não há uma recorrência clara em relação à disposição espacial das escolas quando relacionadas ao seu desempenho.
Este trabajo discute la distribución de escuelas municipales de Campinas, São Paulo - Brasil, según su localización espacial y desempeño escolar, a partir de los datos de las pesquisas: GERES 2005 - LOED / FE / UNICAMP <http://www.geres.ufmg.br/&gt; y Vulnerabilidad - NEPO / UNICAMP <http://www.nepo.unicamp.br/vulnerabilidade/&gt;. Utilizando referenciales teóricos que sustentan los conceptos de Vulnerabilidad Social, Segregación Espacial, Efecto Hogar y Efecto Escuela, analizamos la distribución de las escuelas dentro de las diferentes zonas de vulnerabilidad, relacionando esa distribución a los resultados de su desempeño medido por el valor añadido. La metodología utilizada se dio en dos ejes: 1) la descripción de las variables relacionadas a las características del entorno de las escuelas; 2) el cruce de las características encontradas y el desempeño de esas escuelas. Los resultados revelaron que no hay una recurrencia clara en relación a la disposición espacial de las escuelas relacionadas a su desempeño.
Subject: vulnerabilidade social
desempenho escolar
segregação espacial
efeito-vizinhança
social vulnerability
school quality
spatial segregation
neighborhood effect
Editor: Editora Autores Associados
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-24782011000300008
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782011000300008
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782011000300008
Date Issue: 1-Dec-2011
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1413-24782011000300008.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.