Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26457
Type: Artigo de periódico
Title: Memórias e odores: experiências curriculares na formação docente
Title Alternative: Memorias y olores: experiencias curriculares en la formación docente
Memories and smells: curricular experiences in teacher training
Author: Rosa, Maria Inês Petrucci
Ramos, Tacita Ansanello
Abstract: This article deals with the shared school memories of undergraduate students during placement experience, promoting a more meaningful approximation with the daily life of the school as a principle of teacher training. Methodologically the investigation questions the conventional approach to the production of knowledge based on looking, and introduces as the innovative element the link between the promotion of that unusual sensory path - the smell - and the memories triggered by it. The following questions were put to the students with the intention of exercising the possibility of writing stories based on these smells: what smells were perceived in the school environment where you did your placement? What memories were triggered by these odours? We defend the idea that teacher training is also transmitted by the often unusual memories, communicated by the experiences and the sensibilities of the teachers in training.
Este artigo trata de memórias escolares de estudantes de licenciatura compartilhadas na experiência do estágio, tendo como princípio de formação uma aproximação mais significativa com os fazeres do cotidiano escolar. Metodologicamente, a investigação questiona a clássica abordagem de produção de conhecimentos a partir do olhar, trazendo como elemento inovador a articulação entre a valorização de um caminho sensorial pouco usual - o olfato - e as memórias acionadas a partir dele. Na intenção de exercitar a possibilidade da escrita de histórias narrativas a partir de odores, foram propostas aos alunos as seguintes questões: que odores são sentidos no ambiente da escola onde se realiza seu estágio? Que memórias são acionadas a partir desses odores? Defendemos a idéia de que a formação docente passa também pelas memórias, muitas vezes inusitadas, pelas experiências comunicáveis e pelas sensibilidades dos professores em formação.
Este artículo trata de memorias escolares de estudiantes de licenciatura compartidas en la experiencia de la práctica, teniendo como principio de formación una aproximación más significativa con los hechos del cotidiano escolar. Metodológicamente, la investigación cuestiona la clásica abordaje de producción de conocimientos a partir de la mirada, trayendo como elemento innovador la articulación entre la valorización de un camino sensorial poco común - el olfato - y las memorias accionadas a partir de él. Con la intención de ejercitar la posibilidad de escribir historias narrativas a partir de olores, fueron propuestas a los alumnos las siguientes cuestiones: ¿qué olores son sentidos en el ambiente de la escuela donde se realiza su práctica? ¿Qué memorias son accionadas a partir de esos olores? Defendemos la idea de que la formación docente pasa también por las memorias, muchas veces inusitadas, por las experiencias comunicables y por las sensibilidades de los profesores en formación.
Subject: formação docente
estágio supervisionado
memórias
narrativas
odores
teacher training
supervised placement
memories
narratives
smells
Editor: Editora Autores Associados
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-24782008000300012
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782008000300012
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782008000300012
Date Issue: 1-Dec-2008
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1413-24782008000300012.pdf940.34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.