Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26455
Type: Artigo de periódico
Title: Desafios e potencialidades da escrita na formação docente em matemática
Title Alternative: Desafíos y potencialidades de la escritura en la formación de docentes en matemáticas
Challenges and potentialities of writing in the professional development of mathematics teachers
Author: Freitas, Maria Teresa Menezes
Fiorentini, Dario
Abstract: The purpose of this study was to obtain relevant insights into how students on a course for future mathematics teachers react to the experience of participating in a mathematics discipline which emphasizes the written register of thoughts and ideas occurring during the learning process. The guiding questions in the research were: what are the significant contributions of the presence of different forms of communication (with special emphasis on written communication) in a course of geometry with regard to the training and professional development of the future mathematics teacher? How is a professional identity constituted in this process? Narrative inquiry was chosen as the research method, based upon ethnographic register, interviews, written reports and e-mails. The research, based on historical and cultural studies, was initiated in 2003 and lasted until 2005. This text presents one of the written training narratives highlighting important aspects of the presence of writing in the personal and professional preparation of the teacher.
Esse estudo teve como objetivo investigar como futuros professores da licenciatura respondem à experiência de uma disciplina de formação matemática que privilegia o registro escrito discursivo e reflexivo. A pesquisa foi orientada pelas questões: que contribuições a inserção de diferentes formas de comunicação, especialmente a escrita, em uma disciplina de geometria, traz à formação e ao desenvolvimento profissional do futuro professor? Como acontece, nesse processo, a constituição da identidade profissional? A investigação narrativa foi eleita como método de pesquisa, contando com registros etnográficos, entrevistas, relatórios e mensagens pela internet. Subsidiada teoricamente pelos estudos histórico-culturais, a aproximação do movimento de formação dos alunos/professores iniciou-se em 2003, prolongando-se até 2005. O texto traz uma das narrativas de formação, evidenciando aspectos importantes da presença da escrita na constituição pessoal e profissional do professor.
El objetivo de este estudio es investigar cómo los futuros profesores de licenciatura responden a la experiencia de una disciplina de formación matemática que privilegia el registro escrito, discursivo y reflexivo. La investigación fue dirigida por las preguntas: ¿qué contribuciones trae la inserción de diversas formas de comunicación, especialmente la escrita, en una disciplina de geometría a la formación y al desarrollo profesional del futuro profesor? ¿Cómo sucede, en este proceso, la constitución de la identidad profesional? La búsqueda narrativa fue elegida como método de investigación, contando con registros etnográficos, entrevistas, informes y e-mails. Subvencionada teóricamente por los estudios histórico-culturales, la aproximación del movimiento de la formación de los alumnos/profesores comenzó en 2003, prolongándose hasta 2005. El texto trae una de las narrativas de la formación, evidenciando los aspectos importantes de la presencia de la escritura en la constitución personal y profesional del profesor.
Subject: formação de professores de matemática
narrativas de formação
escrita na formação docente
training of mathematics teachers
training narratives
writing in teacher training
Editor: Editora Autores Associados
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-24782008000100012
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782008000100012
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782008000100012
Date Issue: 1-Apr-2008
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1413-24782008000100012.pdf398 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.