Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26449
Type: Artigo de periódico
Title: O protagonismo do professor Joel Martins na pós-graduação
Title Alternative: The protagonism of Professor Joel Martins in the field of postgraduate studies
Author: Saviani, Dermeval
Abstract: This article highlights the role played by professor Joel Martins in implanting, developing and consolidating postgraduate studies in Brazil. To achieve this goal, the text reconstructs the trajectory of Joel Martins' life, studies and work, pointing out the initiatives he took in the creation of postgraduate programmes at the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). It situates these initiatives in the context of a wider preoccupation with the question of teacher qualification and the formation of cadres capable of developing research in the university. It concludes by emphasising the importance of the contribution of Joel Martins for an understanding of the specificity of postgraduate studies stricto sensu made evident by the introduction of the terminology programmes of postgraduate studies instead of courses. The work is based on the first hand experience of the author himself and on declarations by Joel Martins collected by other researchers, enriched by two unpublished documents.
O artigo destaca o papel desempenhado pelo professor Joel Martins na implantação, desenvolvimento e consolidação da pós-graduação no Brasil. Para atingir esse objetivo o texto reconstrói a trajetória de vida, estudos e trabalho de Joel Martins; mostra as iniciativas por ele tomadas na criação dos programas de estudos pós-graduados da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP); situa essas iniciativas no âmbito de uma preocupação mais ampla com a questão da qualificação docente e formação de quadros para desenvolver pesquisas na universidade; e conclui enfatizando a importância da contribuição de Joel Martins para a compreensão da especificidade da pós-graduação stricto sensu evidenciada na introdução da terminologia programas de estudos pós-graduados em lugar de cursos para caracterizá-la. A elaboração do trabalho baseou-se no testemunho do próprio autor e em depoimentos de Joel Martins colhidos por outros pesquisadores, sendo enriquecido por dois documentos inéditos.
Subject: pós-graduação no Brasil
Joel Martins
educação brasileira
postgraduate studies in Brazil
Joel Martins
Brazilian education
Editor: Editora Autores Associados
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-24782005000300003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782005000300003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782005000300003
Date Issue: 1-Dec-2005
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1413-24782005000300003.pdf116.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.