Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26446
Type: Artigo de periódico
Title: Lina, uma criança exemplar! Friedrich Froebel e a pedagogia dos jardins-de-infância
Title Alternative: Lina, a wonderful child! Friedrich Froebel and the pedagogy of kindergartens
Author: Arce, Alessandra
Abstract: This work analyses an important text written by Friedrich Froebel (1782-1852), creator of the Kindergartens. The text, entitled On how Lina learnt to read and write: a story for children who like to be busy, explains, in story form, the most important educational principles of Froebel. The aim of this paper is to present the ideas of the author with regard to how one ought to think and practice education for early childhood, taking the story as the starting point. The ideas of one of the pioneers of education for early childhood (children of less than six years of age) are re-discussed since it is considered that his educational theory presents the seeds for current discussions in favour of constructing a Pedagogy for Child Education.
O presente trabalho dedica-se a analisar um importantíssimo texto de Friedrich Froebel (1782-1852), fundador dos jardins-de-infância (kindergartens): De como Lina aprendeu a escrever e a ler: Uma história para crianças que gostam de estar ocupadas. O texto expõe, na forma escrita de uma historinha, os mais importantes princípios educacionais de Froebel. O objetivo foi apresentar, a partir da historinha, as idéias do autor a respeito de como se deve pensar e fazer educação para infância. Retomou-se as idéias de um dos pioneiros da educação de crianças menores de 6 anos, por considerar-se que sua teoria educacional traz os germens das discussões atuais que são travadas em prol da construção de uma pedagogia da educação infantil.
Subject: Friedrich Froebel
jardim-de-infância
historia da educação
Friedrich Froebel
kindergarten
educational history
Editor: Editora Autores Associados
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-24782002000200009
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782002000200009
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782002000200009
Date Issue: 1-Aug-2002
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1413-24782002000200009.pdf106.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.