Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26291
Type: Artigo de periódico
Title: Centrais de atendimento: a fábrica do século XIX nos serviços do século XXI
Title Alternative: Call centers: 19th century factory in 21st century services
Author: Venco, Selma
Abstract: This article discusses rationalization in the capitalist system and the social relations expressed in a type of work practice that has expanded in the 21st century: the telemarketing. In order to raise productivity, labor management demands working rhythms and hierarchical pressures that cause deleterious conditions to workers. The article analyses not only the use of technology for improving work control and the role of staff management in increasing productivity, but also workers' response towards the capital requirements.
Este artigo aborda a racionalização no sistema capitalista e as relações sociais expressas em um tipo de trabalho que se expande no século XXI: o teleatendimento. A organização do trabalho estabelece ritmos de trabalho e pressão hierárquica para o aumento da produtividade, configurando condições de trabalho nocivas aos trabalhadores. Analisa-se, por um lado, o uso da tecnologia a serviço do aperfeiçoamento do controle do trabalho e o papel da gestão de pessoal no aumento da produtividade e, por outro, a resposta dos trabalhadores às imposições do capital.
Subject: taylorismo
assédio moral
condições de trabalho
teleatendimento
formas de resistência
taylorism
moral harassment
working conditions
telemarketing
ways of resisting
Editor: Fundação Jorge Duprat Figueiredo de Segurança e Medicina do Trabalho - FUNDACENTRO
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0303-76572006000200002
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0303-76572006000200002
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0303-76572006000200002
Date Issue: 1-Dec-2006
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0303-76572006000200002.pdf179.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.