Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26192
Type: Artigo de periódico
Title: Pequena infância, educação e gênero: subsídios para um estado da arte
Title Alternative: Early childhood, education and gender: elements towards a state-of-the-art
Author: Faria, Ana Lúcia Goulart de
Abstract: With the aim of starting up a description of the present state-of-the-art, this work brings together research thus far sparsely developed in the field of early childhood education (the first stage in basic education in Brasil), which analyzes power relationships between zero-to-six year old girls and boys, who attend day-care centers and pre-schools for many hours a day; between them and the predominantly female professionals in those places, as a results of an option made by their mothers (and sometimes also their fathers) and also investigate the power relationships between these adult women. The text also shows that, by bringing children, particularly young children, to assume their role in constructing reality, the feminists struggle plays an important role in producing social changes to the management of everyday time.
Com o objetivo de iniciar a descrição de um estado da arte este texto reúne pesquisas até então esparsas da área da educação infantil (primeira etapa da educação básica) que analisam as relações de poder entre meninas e meninos de 0 a 6 anos que freqüentam, por longas horas do dia, creches e pré-escolas; entre elas e eles e as profissionais predominantemente do sexo feminino, por opção de suas mães (e às vezes também de seus pais) e investigam também as relações de poder entre essas mulheres adultas. O texto mostra que também por trazer a criançada, principalmente as pequenas, para assumir seu papel na construção da realidade, a luta feminista é grande responsável pelas modificações sociais da gestão do tempo cotidiano.
Subject: Pequena Infância
Movimento Feminista
Relações de Gênero
Educação Infantil
Creche
Pré-Escola
Young Children
Feminist Movement
Gender Relationship
Early Childhood Education
Day-Care center
Pre-School
Editor: Núcleo de Estudos de Gênero - Pagu
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0104-83332006000100012
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-83332006000100012
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332006000100012
Date Issue: 1-Jun-2006
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0104-83332006000100012.pdf80.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.