Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26178
Type: Artigo de periódico
Title: O velho na propaganda
Title Alternative: Old people in advertising
Author: Debert, Guita Grin
Abstract: The article deals with images of old men and women in advertising. It analyzes a corpus of TV ads of the 1990's based on interviews with advertising creators, old age activists and a group discussion with a third age activity group. The central argument concerns the fact that those images promote the reprivatization of aging, which implies transforming it into a problem concerning individuals that are seen as unable to develop motivating skills, and to adopt consumption patterns and ways of life appropriate to avoid old age.
O artigo trata das imagens de mulheres e homens velhos na publicidade. Com base em entrevistas, realizadas com os criadores das propagandas, ativistas da questão da velhice e através de uma dinâmica com um grupo da terceira idade, é analisado um corpus de propagandas apresentadas na televisão nos anos 90. O argumento central é que estas imagens são ativas na produção da reprivatização do envelhecimento, que implica sua transformação num problema dos indivíduos considerados incapazes de se envolver em atividades motivadoras, deixando de adotar formas de consumo e estilos de vida adequados para evitar a velhice.
Subject: Gênero
Velhice
Publicidade
Mídia
Consumo
Gender
Old Age
Advertising
Media
Consumption
Editor: Núcleo de Estudos de Gênero - Pagu
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0104-83332003000200007
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-83332003000200007
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332003000200007
Date Issue: 1-Jan-2003
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0104-83332003000200007.pdf107.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.