Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/26172
Type: Artigo de periódico
Title: Melodrama comercial: reflexões sobre a feminilização da telenovela
Title Alternative: Commercial melodrama: reflections on the feminization of telenovela
Author: Almeida, Heloisa Buarque de
Abstract: This article intends to discuss the associations between soap-opera and female audiences, disclosing the commercial interests that lie behind this symbolic construction. This association - that has historical and cultural origins - leads to useful aspects for networks like Rede Globo, for it relies on another strong symbolic association in the realms of marketing and advertising, that which considers consumption a feminine practice. Soap-opera and consumption are both deeply connected to the domestic space and the family, and these connections are reinforced by advertising and the cultural industry.
Este artigo pretende explorar as associações entre telenovela e público feminino, demonstrando que há um grande interesse comercial nesta construção simbólica. Esta associação - cujas origens são históricas e culturais - tem também um aspecto útil para emissoras como a Rede Globo, na medida em que aproveita de outra associação simbólica forte no meio publicitário e de marketing, a que considera o consumo como uma prática feminina. Telenovela e consumo são fortemente associados ao espaço doméstico e à esfera familiar, conexões reforçadas pela própria indústria cultural e pela publicidade.
Subject: Telenovela
Gênero
Consumo
Publicidade
Soap-Opera
Gender
Consumption
Advertising
Editor: Núcleo de Estudos de Gênero - Pagu
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0104-83332002000200008
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-83332002000200008
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332002000200008
Date Issue: 1-Jan-2002
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0104-83332002000200008.pdf118.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.