Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/25989
Type: Artigo de periódico
Title: Ensinando ciências sociais em uma escola de medicina: a história de um curso (1965-90)
Title Alternative: Teaching social sciences at a medical school: the story of one course (1965-90)
Author: Nunes, Everardo Duarte
Abstract: This article analyzes the history of the course in social sciences applied to the field of medicine, offered at Unicamp s Faculdade de Ciências Médicas for 25 years (1965-90). It shows how this particular course was influenced by the international seminars that defined new directions in medical education during the 1950s. It also explores the role played by the Pan-American Health Organization and by Brazilian institutions in posing health care as a social issue. This history is divided into three periods: initial experiences, from 1965 to 1969; construction of a social health-care project in the 1970s; and the 1980s consolidation of this project. The various teaching approaches always sought to incorporate the social dimension and its dynamics in order to gain a better understanding of the health-sickness process and the organization of health practices.
Este artigo analisa a história do curso de ciências sociais aplicadas à medicina ministrado na Faculdade de Ciências Médicas da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), durante 25 anos (1965-90). Identifica as influências sobre o referido curso dos seminários internacionais que, na década de 1950, redefiniram os rumos da educação médica, assim como o papel da Organização Pan-Americana de Saúde (OPAS) e de instituições nacionais na problematização da saúde como questão social. A história do curso é dividida em três períodos: as primeiras experiências, de 1965 a 1969; rumo a um projeto social em saúde, na década de 1970 ; e consolidação do projeto social em saúde na década seguinte. As diversas formas de enfrentar o ensino pretenderam incorporar a dimensão do social e sua dinâmica para a melhor compreensão do processo saúde-doença e da organização das práticas de saúde.
Subject: ciências sociais
ensino
história
sociologia da saúde
sociologia médica
social sciences
teaching
history
sociology of health
medical sociology
Editor: Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0104-59702000000400007
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702000000400007
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702000000400007
Date Issue: 1-Feb-2000
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.