Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/25947
Type: Artigo de periódico
Title: Da abordagem do TQM (Total Quality Management) Ao GQM (Global Quality Management): a inserção e utilização da metodologia do projeto axiomático no desenvolvimento de modelos de gestão sistêmica da qualidade
Title Alternative: From the TQM (Total Quality Management) approach to GQM (Global Quality Management): the insertion and utilization of the axiomatic design methodology in the development of a quality systemic management model
Author: Calarge, Felipe Araújo
Lima, Paulo Corrêa
Abstract: In the past The the word quality has been in the past years synonymous of success or loss failure in many firms, and this situation is a results in of how these firms understanding the quality concepts. The development of these are responsible for a kind of quality that has simply last its original means concerning quality concepts has made that the quality abandons the simple way of products and processes control, in order to develop a systemic approach of quality management in the whole organization. The objective of this paper is to present a proposal of a quality systemic management model oriented by taking into account the firm's customer wants and attributes characteristics . In For the development of this work it is utilized the Axiomatic Design approach is used, which is established in function of axioms, corollaries and theorems, with the objective of to improve good practices of design in the construction of the quality systemic management model.
A palavra qualidade tem sido nos últimos anos sinônimo de sucesso ou fracasso em muitas empresas, sendo que esta situação resulta de como estas empresas compreendem os conceitos de qualidade. O desenvolvimento destes conceitos tem feito com que a qualidade deixe de ser simplesmente um meio de controle de produtos e processos, a fim de se desenvolver uma abordagem sistêmica de gestão da qualidade para toda a organização. O objetivo deste artigo é apresentar uma proposta de um modelo de gestão sistêmica da qualidade orientado pelas necessidades e atributos do cliente de uma empresa. No desenvolvimento deste trabalho é utilizado a abordagem do Projeto Axiomático, estabelecida em função de axiomas, corolários e teoremas, com o objetivo de implementar boas práticas de projeto na construção do modelo de gestão sistêmica da qualidade.
Subject: gestão da qualidade
abordagem sistêmica
projeto axiomático
gestão sistêmica da qualidade
quality management
systemic approach
axiomatic design
quality systemic management
Editor: Universidade Federal de São Carlos
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0104-530X2001000200007
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2001000200007
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2001000200007
Date Issue: 1-Aug-2001
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0104-530X2001000200007.pdf117.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.