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Type: Artigo de periódico
Title: Empresários e ação coletiva: notas para um enforque relativo
Title Alternative: Entrepreneurs and collective action: notes for a relational aproach to associativism
Entrepreneurs et action collective: notes pour une aproche relationnelle de l'associativisme
Author: Bianchi, Álvaro
Abstract: This article sketches out a relational theoretical approach to the study of collective entrepreneurial action. For such purposes, we argue that both Mancur Olson s methodological individualism as well as the sociological class analysis of Claus Offe and Helmut Wiesenthal - widely disseminated approaches to the study of entrepreneurial sectors - present strong essentialist tendencies. These approaches tend to substitute social conflict with various types of determinisms - economic, cultural, psychological, etc. In contraposition to such tendencies, we sketch out a relational approach in which collective entrepreneurial action is seen as the result of the existing correlation of forces, giving salience to historical and collective dimensions of building action and collective organization. For the study of entrepreneurial associations this perspective allows us to reflect upon the results and place of social conflicts.
Cet article dresse une ébauche théorique relationnelle pour étudier l action collective en entreprise. A cet effet, nous argumentons que l individualisme méthodologique de Mancur Olson et l analyse sociologique des classes sociales de Claus Offe et Helmut Wiesenthal, approches largement répandues dans les études concernant l entreprise, ont une tendance nettement essentialiste. Cette tendance remplace le conflit social par plusieurs types de déterminismes - économiques, culturels, psychologiques, etc. En opposition à cela, nous proposons l approche relationnelle selon laquelle l action collective en entreprise est le résultat des relations de forces existantes, ce qui met en évidence la dimension conflictuelle et historique du processus de construction de l action et de l organisation collective. Pour l étude des associations en entreprise, cette perspective permet qu elles soient considérées non seulement comme le résultat des conflits sociaux mais aussi comme leur espace.
Este artigo esboça um enfoque teórico relacional para o estudo da ação coletiva empresarial. Para tal, argumenta-se que tanto o individualismo metodológico de Mancur Olson como a análise sociológica das classes sociais de Claus Offe e Helmut Wiesenthal, enfoques amplamente difundidos nos estudos sobre o empresariado, apresentam uma forte tendência essencialista. Tal tendência tende a substituir o conflito social por determinismos de vários tipos - econômicos, culturais, psicológico etc. Em contraposição a estes enfoques, é esboçada uma abordagem relacional na qual a ação coletiva empresarial é o resultado das relações de forças existentes, destacando a dimensão conflitiva e histórica do processo de construção da ação e da organização coletiva. Para o estudo das associações empresariais, esta perspectiva permite pensá-las como resultado dos conflitos sociais e de lugar.
Subject: ação coletiva
empresários
associativismo empresarial
entrepreneurs
collective action
entrepreneurial associations
associativism
Editor: Universidade Federal do Paraná
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0104-44782007000100008
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-44782007000100008
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-44782007000100008
Date Issue: 1-Jun-2007
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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