Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/25832
Type: Artigo de periódico
Title: Psicologia da educação matemática: um ponto de vista
Title Alternative: Psychology of mathematics education: a point of view
Author: Brito, Márcia Regina Ferreira de
Abstract: The paper deals with some aspects of the history of the so called psychology of the mathematics education in Brazil. It is focused on subjects and theoretical approaches developed by the research group of psychology and mathematics education (PSIEM) FE/UNICAMP, whose activities began in the late seventies. According to the context where those studies were carried out, and in order to outline that history, the research methods, the chosen problems and the supporting theories will be emphasized, and also the difficulties faced with. First of all, the question of the mathematics teacher's education and those constructs of the educational psychology is discussed, which is relevant to the education of good thinkers, as: development, learning, teaching, performance and assessment. Propositions about concept learning, problem solving, attitudes regarding mathematics and how these issues have been studied are underlined. Moreover, some elements which bring about some difficulties to the dissemination of those research results are presented.
A apresentação trata da evolução da chamada psicologia da educação matemática no Brasil, traçando os temas e as linhas teóricas desenvolvidas pelo Grupo de Pesquisa em Psicologia e Educação Matemática (PSIEM) da FE/UNICAMP, surgido no final da década de setenta. Tendo como pano de fundo o momento no qual eram desenvolvidos esses trabalhos, terão destaque para traçar essa evolução os métodos de pesquisa empregados, os problemas escolhidos e as teorias subjacentes, apontando as dificuldades encontradas. Assim, iniciando com a formação de professores de matemática e com os temas da psicologia educacional que são essenciais para formar bons pensadores, serão abordados aspectos de desenvolvimento, aprendizagem, ensino, desempenho e avaliação, com ênfase em: aprendizagem de conceitos, solução de problemas, atitudes em relação à matemática e a maneira como esses temas têm sido tratados. Serão ainda apresentados alguns elementos que, de certa forma, têm dificultado a disseminação dos resultados desses estudos.
Subject: psicologia da educação matemática brasileira
psicologia e ensino-aprendizagem da matemática
produção científica grupo PSIEM
psychology of mathematics education in Brazil
psychology and mathematics teaching and learning
scientific production of the PSIEM
Editor: Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0104-40602011000400003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602011000400003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602011000400003
Date Issue: 1-Jan-2011
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0104-40602011000400003.pdf857.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.