Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/25823
Type: Artigo de periódico
Title: O aprendizado da docência: vozes em composição e disputa na constituição da experiência da profissionalidade
Title Alternative: Teaching learning: voices in composition and dispute constituting the professional experience
Author: Fontana, Roseli Aparecida Cação
Silva, Cláudio Borges da
Abstract: This text, based in the theoretical and conceptual elaborations of Bakhtin and Thompson, related to the notions of dialogism and experience, focused the text production of a student inserted in the context of the History Teaching Practice discipline. We intended to assimilate and interpret the appropriation and elaboration process indexes of the scientific-professional knowledge related to teaching and the schooling of teachers' initial formation. The analytical exercise of the empiric material chosen has given visibility to the social voices of the immediate and non-immediate interlocutors of the student, and the mediation effects of these voices over their elaborations, upon the challenge of attesting intelligibility to the conditions and contradictions of students' experiences acquired at school.
Neste texto, a partir das elaborações teóricas e conceituais de Bakhtin e de Thompson, com relação às noções de dialogia e de experiência, focalizamos a produção textual de um estudante no contexto da disciplina Prática de Ensino de História. Nela buscamos apreender e interpretar indicadores dos processos de apropriação e de elaboração dos conhecimentos científico-profissionais relativos à docência e à escola na formação inicial do professor. O exercício analítico do material empírico escolhido deu visibilidade às vozes sociais dos interlocutores imediatos e não imediatos do estudante, e aos efeitos da mediação dessas vozes sobre suas elaborações, no desafio de conferir inteligibilidade às condições e contradições da experiência por ele vivida na escola.
Subject: experiência
dialogia
significação
formação de professores
experience
dialogism
signification
teachers' formation
Editor: Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0104-40602009000200003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602009000200003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602009000200003
Date Issue: 1-Jan-2009
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0104-40602009000200003.pdf240.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.