Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/25530
Type: Artigo de periódico
Title: Learning Strategies and Emotional Regulation of Pedagogy Students
Title Alternative: Estrategias de Aprendizagem e de Regulacao Emocional de Estudantes de Pedagogia
Estrategias de Aprendizaje y de Regulacion Emocional de Estudiantes de Pedagogia
Author: Bortoletto, Denise
Boruchovitch, Evely
Abstract: The aim of this study was to investigate the learning strategies and emotional regulation of 298 students of private and public university teacher formation courses of a city in Minas Gerais state. The study also examined the joint contribution of emotional regulation, age group and year of the course on the learning strategies scores of the participants. The participants were of both sexes, ranging from 18 to 54 years of age and enrolled in the first to the fourth year of two universities. Data was collected using two Likert type scales for university students: one for the evaluation of learning strategies and the other for the evaluation of emotional regulation strategies. Results showed a positive, significant, moderate correlation between learning strategies and emotional regulation strategies. Emotional regulation, age range and year of the course showed a joint association with learning strategies scores. Data is discussed in terms of its psychoeducational implications.
Este estudo objetivou investigar relações entre as estratégias de aprendizagem e de regulação emocional de 298 alunos do 1º ao 4º anos, de ambos os sexos e idade entre 18 e 54 anos dos cursos de Pedagogia de uma universidade pública e uma particular de uma cidade no interior do Estado de Minas Gerais. Buscou-se também analisar a contribuição conjunta da regulação emocional, da idade e do ano de curso nos escores das estratégias de aprendizagem. Os dados foram coletados por meio de duas escalas para univesitários do tipo Likert: uma de estratégias de aprendizagem e outra de regulação emocional. Resultados evidenciaram uma correlação positiva, moderada e significativa entre as estratégias de aprendizagem e as de regulação emocional dos participantes. A regulação emocional, a faixa etária e o ano de curso mostraram-se conjuntamente associadas aos escores das estratégias de aprendizagem. Os dados obtidos são discutidos em termos de suas implicações psicoeducacionais.
Este estudio objetivó investigar relaciones entre las estrategias de aprendizaje y de regulación emocional de 298 alumnos de primer a cuarto año, de ambos sexos y edad entre 18 y 54 años, de los cursos de Pedagogía de una universidad pública y privada de una ciudad de Minas Gerais-Brasil. Se buscó también analizar la contribución conjunta de la regulación emocional, edad y año de curso en los escores de las estrategias de aprendizaje. Los datos fueron recolectados a través de dos escalas Likert para universitarios: una de estrategias de aprendizaje y otra de regulación emocional. Los resultados evidenciaron una correlación positiva, moderada y significativa entre las estrategias de aprendizaje y las de regulación emocional de los participantes. La regulación emocional, el rango de edad y el año del curso se mostraron conjuntamente asociados a los escores de estrategias de aprendizaje. Los datos obtenidos son discutidos en cuanto a sus implicaciones psicoeducacionales.
Subject: aprendizagem
metacognicao
autocontrole
formacao de professores
learning
metacognition
self control
teacher education
Editor: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/1982-43272355201311
Address: http://dx.doi.org/10.1590/1982-43272355201311
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2013000200235
Date Issue: 1-May-2013
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0103-863X2013000200235.pdf107.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.