Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/25524
Type: Artigo de periódico
Title: Leitura e desempenho escolar em português e matemática no ensino fundamental
Title Alternative: Lectura y desempeño escolar en portugués y matemáticas en la enseñanza fundamental
Reading and school performance in portuguese and mathematics in elementary school
Author: Oliveira, Katya Luciane de
Boruchovitch, Evely
Santos, Acácia Aparecida Angeli dos
Abstract: This study aimed to explore the relation between reading comprehension and schooling performance in portuguese and mathematics in primary education at public schools. The sample was composed by 434 students enrolled in 5th, 6th, 7th and 8th grades. The traditional Cloze test was collectively administered. Students' Portuguese and Mathematics grades were obtained in their school records. Results evidenced associations between reading comprehension and schooling performance. Students who presented better reading comprehension scores were those who presented satisfactory performance in both subjects. Data are discussed considering positive implications reading comprehension can have on learning several academic contents.
O presente estudo objetivou explorar a relação entre compreensão em leitura e desempenho escolar em alunos do ensino fundamental de escolas públicas. Participaram 434 estudantes matriculados nas 5ª, 6ª, 7ª e 8ª séries. Aplicou-se, coletivamente, o Teste de Cloze. As notas escolares das disciplinas de português e matemática foram obtidas junto às secretarias de cada instituição. Os resultados revelaram associação entre compreensão em leitura e desempenho escolar. Alunos que demonstraram melhor compreensão textual também apresentavam desempenho escolar mais satisfatório em ambas as disciplinas. Esses dados foram discutidos à luz das implicações positivas que a compreensão em leitura tem para a aprendizagem de diferentes conteúdos escolares.
El objetivo de este estudio fue explorar la relación entre comprensión en lectura y desempeño escolar en alumnos de la enseñanza fundamental de escuelas públicas. Participaron 434 estudiantes matriculados en las 5ª, 6ª, 7ª y 8ª series. Se aplicó, colectivamente, el teste de Cloze. Las notas escolares de las disciplinas de portugués y matemáticas fueron obtenidas junto a las secretarias de cada institución. Los resultados revelaron asociación entre comprensión en lectura y desempeño escolar. Alumnos que demostraron mejor comprensión textual también presentaron desempeño escolar más satisfactorio en ambas las disciplinas. Estos datos fueron discutidos a la luz de las implicaciones positivas que la comprensión en lectura tiene para el aprendizaje de diferentes contenidos escolares.
Subject: Teste de Cloze
Desempenho acadêmico
Compreensão da leitura
Ensino fundamental
Cloze Testing
Academic achievement
Reading comprehension
Fundamental education
Editor: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0103-863X2008000300009
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2008000300009
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2008000300009
Date Issue: 1-Dec-2008
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0103-863X2008000300009.pdf59.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.