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Type: Artigo de periódico
Title: Atendimento infantil numa clínica-escola de psicologia: percepção dos profissionais envolvidos
Title Alternative: Children attending at a psychological school-clinic: professionals' perceptions
Author: Prebianchi, Helena Bazanelli
Cury, Vera Engler
Abstract: The goal of the study was to understand the psychological attention effectuated to the children at the Psychological Clinic of PUC-Campinas. Two secretaries, one improving student, a psychologist and eight supervisors have been interviewed. The analisys of the depositions allowed the construction of specific individual synthesis and one general synthesis refering to the research focus. The outcomes appointed that: the child clinical psychological treatment has social importance as a way of capacitating families in raising their children; the origin of the families'difficulties lays in social environment; there is lack of technical availability and breaking up of the offered treatment; the demand comes from Schools and Health Centers; there are incipient outcomes for patients and positive outcomes for the students. Conclusions have pointed the need of: evaluation of the outcomes obtained by the patients, reviewing the types of the offered services, the intervention in the patients'sources of guidance and changes in the organization of the Clinic.
O objetivo desta pesquisa foi conhecer a percepção de supervisores e funcionários sobre a atenção psicológica à criança na Clínica Psicológica da PUC-Campinas. Foram entrevistadas duas secretárias, uma aprimoranda, uma psicóloga e oito supervisores. A análise dos depoimentos possibilitou construir sínteses individuais e uma geral, referente ao foco da pesquisa. Os resultados apontaram que: o atendimento psicológico clínico infantil tem importância social por capacitar as famílias nos cuidados com seus filhos; as dificuldades das famílias no exercício de seu papel residem no meio social; há falta de disponibilidade técnica e fragmentação do atendimento oferecido; a demanda provém, predominantemente, das escolas e Centros de Saúde; os resultados do atendimento são incipientes para os pacientes e positivos para os alunos. Concluíu-se pela necessidade de avaliação dos resultados obtidos pelos pacientes, de revisão dos tipos de serviços oferecidos, da intervenção junto às fontes de encaminhamento e mudança na organização e funcionamento da Clínica.
Subject: atenção psicológica
clínica-escola
atendimento infantil
psychological attention
school-clinic
child attending
Editor: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0103-863X2005000200012
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2005000200012
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2005000200012
Date Issue: 1-Aug-2005
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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