Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/25519
Type: Artigo de periódico
Title: Imagens visuais como recursos pedagógicos na educação de uma adolescente surda: um estudo de caso
Title Alternative: Visual images as pedagogical resources in the education of a deaf teenager: a case study
Author: Nery, Clarisse Alabarce
Batista, Cecília Guarnieri
Abstract: Visual images have been adopted by Reily as a pedagogical resource with deaf children. In the present study, this use was tested with a deaf teenager girl. The objective was to identify possible contributions of the use of visual images in her learning process. The study was conducted during the meetings with the pedagogue, at an institution for especial education. For the three meetings analyzed, visual images were systematically used (drawings, photos, pictures). The sessions were taped, transcribed and then analyzed. The results indicated the development of discursive practices with extended dialogues, that included descriptions, associations and inferences among the topics. The study confirmed previous data about the facilitating effect of visual images in the education of a deaf person. It brought forward the discussion about the difficulties of social inclusion of young deaf people.
O uso de imagens visuais vem sendo ressaltado por Reily como recurso pedagógico no trabalho com crianças surdas. No presente estudo, essa proposta foi testada com uma jovem surda, visando observar possíveis contribuições do uso de imagens visuais no processo de aprendizagem dessa jovem, durante os atendimentos em pedagogia, que constituem parte das atividades de que ela participa em clínica-escola especializada. Foram realizadas três sessões pedagógicas, com utilização sistemática de representações visuais (desenho, fotos, pinturas). As sessões foram filmadas, transcritas e analisadas de modo qualitativo. Os resultados indicaram o desenvolvimento de uma prática discursiva com diálogos extensos, abordando elementos descritivos e estabelecendo relações e inferências entre os assuntos propostos. O estudo confirmou achados anteriores sobre o efeito facilitador da imagem visual na educação do surdo e trouxe a discussão sobre as dificuldades de inclusão social dos jovens surdos.
Subject: Imagens Visuais na Educação
Educação e Surdez
Inclusão Educacional
Visual Images in Education
Education and Deafness
Educational Inclusion
Editor: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0103-863X2004000300005
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2004000300005
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2004000300005
Date Issue: 1-Dec-2004
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0103-863X2004000300005.pdf553.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.