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Type: Artigo de periódico
Title: Discussão epistemológica da produção científica de programas de pós-graduação na área da saúde reprodutiva
Title Alternative: Epistemological discussion of scientific production for post-graduation programs in the reproductive health area
Author: Castro, José Renato G.
Turato, Egberto R.
Abstract: The article presents preliminary research results, which understand that the consequences of the complex relation production (research)/spreading (education)/use (consumption) reproduce the dominant Newtonian-Cartesian thought in the academic context. The aim is to identify the level of epistemological discussion in theses of post-graduation programs in São Paulo universities (only theses from Unicamp have been analyzed so far), electing the production in Gynecology, Obstetrics and Mastology. The selection was based on chronology (the most updated), and randomized choice of methodological research type. Through hermeneutic analysis and saturation criteria, four categories were hypothetically searched - view of person, health, ethics and science. The works have little or no concern with epistemological reflections. The structure of methodological aspects presents formal concerns in most cases, in a disciplinary and rationalist perspective, what impedes the concretization of academic actions that value the trans-disciplinary approach.
Este artigo apresenta resultados preliminares de pesquisa, que entende que as conseqüências da complexa relação produção (pesquisa) / divulgação (ensino) / utilização (consumo) reproduzem o modelo de pensamento newtoniano-cartesiano dominante no contexto acadêmico. Objetiva-se identificar o nível de discussão epistemológica existente nas teses de programas de pós-graduação das universidades estaduais paulistas (até o momento, analisaram-se teses da UNICAMP), com eleição da produção em Ginecologia, Obstetrícia e Mastologia. A seleção foi feita a partir do critério cronológico (as mais atuais), optando-se pela aleatoriedade quanto ao tipo metodológico das pesquisas. Através da análise hermenêutica e do critério de saturação, investigaram-se quatro categorias hipoteticamente demarcadas - visão de pessoa, saúde, ciência e ética. Constatou-se que os trabalhos apresentam reduzida ou inexistente preocupação com reflexões epistemológicas. Os aspectos metodológicos são estruturados mantendo, quase que exclusivamente, preocupações protocolares numa perspectiva disciplinar e racionalista, o que inviabiliza a concretização de dinâmicas acadêmicas valorizadoras do enfoque transdisciplinar.
Subject: epistemologia
ética
medicina reprodutiva
educação
epistemology
ethics
reproductive medicine
education
Editor: IMS-UERJ
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0103-73312007000200007
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312007000200007
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312007000200007
Date Issue: 1-Jan-2007
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