Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/25420
Type: Artigo de periódico
Title: O livro e o selo: editoras católicas no Brasil
Title Alternative: The book and the label: catholic publishers in Brazil
Author: Bittencourt, Agueda Bernardete
Abstract: In this paper we aim at studying the edition of Catholic books through an exploratory survey on publishers' websites as well as through interviews with book editors. We examine the effects of the international circulation of religious congregations in the editorial production in Brazil during the 20th century. We intend to understand the strategies and investments made by the clergy and the laymen involved in the production of Catholic books, magazines and journals, by following the movements of different groups within the Catholic ranks. We specifically try to: define the places these groups occupy in the society; interpret their bonds, their solidarity and social networks; compare policies, investments and strategies to the historical moments of the Church and the society in which they are present. This perspective also includes the study of the relationships between the Catholic publishers and the book market as well as the innovations and challenges posed by the competition among the different Catholic lines or between Catholicism and other religions.
Neste artigo, estuda-se o livro católico, partindo de uma pesquisa exploratória nos sites das mais conhecidas editoras e de entrevistas com editores. Tem-se, como finalidade, examinar os efeitos da circulação internacional das congregações religiosas na produção editorial no Brasil, buscando compreender as estratégias e os investimentos do clero e de leigos dedicados à produção de livros, revistas e jornais católicos. E, assim, seguir os movimentos de diferentes grupos, dentro das fileiras católicas, que têm se interessado pela produção de livros, procurando definir os espaços por eles ocupados na sociedade; interpretar seus vínculos, suas redes de solidariedade e suas redes sociais; comparar políticas, investimentos e estratégias com os momentos históricos da Igreja e da própria sociedade onde se inserem. Isto, sem perder de vista as relações das editoras católicas com o mercado do livro, suas inovações e seus desafios.
Subject: Livro
editoras católicas
congregações religiosas
circulação internacional
Catholic Publishers
book
congregations religions
international circulation
Editor: UNICAMP - Faculdade de Educação
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0103-73072014000100007
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072014000100007
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072014000100007
Date Issue: 1-Apr-2014
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0103-73072014000100007.pdf1.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.