Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/254177
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Adolescência e escolarização : aspectos do cotidiano de alunos de escolas técnicas de São Paulo
Title Alternative: Adolescence and education : daily life aspects of technical schools students from São Paulo
Author: Kanasiro, Augusto Hatiki, 1984-
Advisor: Banks-Leite, Luci, 1944-
Abstract: Resumo: Este trabalho problematiza a concepção de "adolescência" e coloca em questão o tratamento desse período como algo natural e universal, sobretudo vinculado aos fatores biológicos. Para tanto, abordaremos outra visão que define "adolescência" como construção histórica e moldada pela cultura ? o que converge nos pressupostos da Teoria Histórico-Cultural e que contraria a ideia da "crise" como definidora da adolescência. A pesquisa consistiu num estudo múltiplo de casos a partir da entrevista de seis estudantes de três escolas técnicas estaduais pertencentes ao Centro Paula Souza, além de uma observação com inspiração etnográfica em uma dessas escolas. Conclui-se que as características e as particularidades da adolescência surgem e se devem às condições concretas de existência dos sujeitos, que estão imersos em um conjunto de circunstâncias e vivências distintas das existentes em outras idades

Abstract: This study discusses the concept of "adolescence" and brings into question the treatment of this period as something natural and universal, above all linked to biological factors. Thereunto, we discuss another view that defines "adolescence" as a historical construction and shaped by culture ¿ which converges on the assumptions of Historical-Cultural Theory and contradicts the idea of "crisis" as main feature of adolescence. The research consists as a multiple case study with interviews of six students from three state technical schools belonging to the Centro Paula Souza, and an observation with ethnographic inspiration in one of these schools. We conclude that the particularities and characteristics of adolescence emerge and result to the concrete conditions of existence of the subject, which are immersed in a set of circumstances and experiences different from other ages
Subject: Adolescência
Ensino médio
Ensino técnico
Desenvolvimento humano
Perspectiva histórico-cultural
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2014
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Kanasiro_AugustoHatiki_M.pdf1.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.