Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/254159
Type: TESE
Degree Level: Doutorado
Title: As formas do silêncio na vida e obra de Wittgenstein e na aprendizagem da matemática escolar
Title Alternative: The silence forms at Wittgenstein's life and work and at the school mathematics learning
Author: Ferreira de Santana, Diana Patricia, 1970-
Advisor: Miguel, Antonio, 1953-
Abstract: Resumo: O objetivo deste trabalho é fazer uma leitura das idéias de Ludwig Wittgenstein sobre a linguagem, tendo o silêncio como fio condutor das nossas considerações. Temos uma dupla finalidade: a primeira é identificar as formas de silêncio na vida e obra do filósofo austríaco como uma tentativa de compreender o autor e seu estilo idiossincrático, marcado por uma escrita assistemática e aforística; a segunda é identificar as formas de silêncio expressos na aprendizagem da matemática escolar a partir da afirmação feita por Michael Peters de que há um potencial pedagógico na forma como o filósofo empreende sua crítica. Procuramos, através de uma perspectiva não convencional "mostrada" por Wittgenstein, identificar o não-dito, mostrá-lo e desvelar o feitiço por meio da linguagem que ainda prevalece na aprendizagem da matemática escolar

Abstract: The aim of this work is to make a reading of Ludwig Wittgenstein¿s ideas onlanguage taking the silence as thread of our considerations. We have a dual purpose: the first is to identify the forms of silence in the life and work of Austrian philosopher as an attempt to understand the author and his idiosyncratic style marked by an unsystematic and aphoristic writing; the second is to identify the forms of silence expressed in the learning of school mathematics from the assertion made by Michael Peters that there are pedagogical potential in how the philosopher makes his criticism. We seek, through unconventional perspective "shown" by Wittgenstein, identify the unspoken, show it and unveil the bewitchment by language that still prevails in the learning of school mathematics
Subject: Wittgenstein, Ludwig, 1889-1951
Silêncio
Matematica escolar
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2015
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
FerreiradeSantana_DianaPatricia_D.pdf60.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.