Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/254142
Type: TESE
Degree Level: Doutorado
Title: Educação, filosofia e design : a pedagogia histórico-crítica como proposta de formação teórica e de apropriação emancipatória da estética como prática social
Title Alternative: Education, and design philosophy : a critical pedagogy historical and as proposed formation theory and ownership emancipatory asthetic as social pratice
Author: Vaz, Fabiana Marques Jeremias Leite
Advisor: Nunes, Cesar Apareciddo, 1959-
Gerbasi, Luciana Barbosa, 1967-
Abstract: Resumo: Trata-se de uma pesquisa bibliográfica e histórica da formação teórico-prática do Designer na tradição institucional, profissional e acadêmica na Modernidade e no Brasil, a partir do método materialista histórico e dialético de compreensão da realidade. Debate a atualidade da Pedagogia Histórico-Crítica e sua potencialidade como referencial teórico-metodológico a ser apropriado na área de pesquisa e de formação do Designer. Apresenta os movimentos e ideias de uma conjuntura de absorção e de representação social de novos direitos civis e de novos sujeitos sociais no Brasil. Articula esse bloco histórico com a formação e os condicionantes filosóficos, epistemológicos e políticos da sociedade civil brasileira recente. Aponta elementos pedagógicos e filosóficos que materializam a possibilidade de uma estética emancipatória na prática social do Designer

Abstract: t is a bibliographical and historical research of theoretical and practical training of Information in the institutional tradition, professional and academic in Modernity and Brazil from the historical and dialectical materialist method of interpreting reality . Debate the relevance of the Historical- Critical Pedagogy and its potential as a theoretical and methodological framework to be appropriate in the area of ??research and training of Information . It presents the movements and ideas in a climate of absorption and social representation of new civil rights and new social subjects in Brazil. Articulates this historical bloc with the formation and philosophical constraints , epistemological and political aspects of recent Brazilian civil society. Points pedagogical and philosophical elements that materialize the possibility of an emancipatory social practice aesthetics in the Designer
Subject: Filosofia
Educação
Design
Emancipação
Pedagogia crítica
Editor: [s.n.]
Citation: VAZ, Fabiana Marques Jeremias Leite. Educação, filosofia e design: a pedagogia histórico-crítica como proposta de formação teórica e de apropriação emancipatória da estética como prática social. 2015. 144 p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/254142>. Acesso em: 27 ago. 2018.
Date Issue: 2015
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Vaz_FabianaMarquesJeremiasLeite_D.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.