Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/254141
Type: TESE
Degree Level: Doutorado
Title: Conjunções entre escola e cinema : pesquisa-intervenção em duas escolas da Rede Municipal de Ensino de Campinas
Title Alternative: Conjunctions between school and cinema : intervention research in two schools of the Municipal System of Campinas Teaching
Author: Lanza, Renata, 1968-
Advisor: Miranda, Carlos Eduardo Albuquerque, 1965-
Abstract: Resumo: Esta pesquisa implica intervenções com a arte cinematográfica em escolas da Rede Municipal de Ensino de Campinas, envolvendo alunos dos anos finais do ensino fundamental (6°, 7° e 8° anos) com o propósito de estabelecer um encontro entre a Educação e o Cinema como Arte na Escola, bem como as possíveis ressonâncias desse encontro para os seres envolvidos. Para tanto, objetivou-se articular a prática escolar com as práticas socioculturais do ver, do criar e inventar filmes. Articulações que chamamos de Práticas Exploratórias. Assim, o leque de ações dessa intervenção baseou-se numa constante alteração entre o ver, o explorar, o experimentar, o criar, o inventar e o aprender com a criação cinematográfica. Para pensar as dimensões possíveis do Cinema como Arte no campo da Educação, enquanto potencializador de gesto de criação, saberes e aprendizagens para si e para os outros, recorreu-se a diversos autores, dentre eles, Alain Bergala, Adriana Fresquet e Milton de Almeida. O método de pesquisa-intervenção foi a inspiração metodológica para entender a atuação da pesquisadora enquanto professora de Matemática em um plano de experimentação de cinema na escola. Crê-se que trabalhar com cinema nessa perspectiva é operar na transversalidade de um plano de experimentação, "trans"formando professores e alunos pela / para arte, criação e invenção de saberes e conhecimentos

Abstract: This research implied on interventions through cinematic art in Campinas¿ Municipal public schools, and involved elementary schools' students (6th, 7th grades and 8th). It had the purpose of promoting an encounter between education and cinema as an art at school and the possible consequences of this encounter for the participants. In order to do so, this research aimed to articulate the school practices with the socio-cultural practices of seeing, creating and inventing movies. These articulations are denominated Exploratory Practices. Therefore, the different actions of this intervention were based on a constant variation of seeing, exploring, experimenting, creating, inventing and learning through cinematic creation. In order to reflect about the possible dimensions of cinema as an art in Education field, gesture of creation, as knowledge and learning enhancer to the students themselves and to other people, we based our research in many authors, such as Alain Bergala, Adriana Fresquet and Milton de Almeida. A research-intervention method was the methodological inspiration to comprehend our practice as a Math teacher in a cinema experiment at school. We believe that using cinema in this perspective means to operate transversally in an experimental stage, "trans"forming teachers and students for/through art, creation and invention of knowledge
Subject: Educação
Cinema
Criação
Pesquisa
Intervenção
Editor: [s.n.]
Citation: LANZA, Renata. Conjunções entre escola e cinema: pesquisa-intervenção em duas escolas da Rede Municipal de Ensino de Campinas. 2015. 136 p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/254141>. Acesso em: 27 ago. 2018.
Date Issue: 2015
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Lanza_Renata_D.pdf5.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.