Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/254093
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Historia de vida dos jovens da Fundação CASA : o lugar da escola nessas vidas
Title Alternative: Life history of young in CASA Foundation : the place of the school in these lives
Author: Marzochi, Andréa Souza, 1987-
Advisor: Guimarães, Áurea M. (Aurea Maria), 1950-
Guimarães, Aurea maria
Abstract: Resumo: Este trabalho tem como proposta narrar e dialogar com as histórias de vida dos jovens que cumprem medida sócio-educativa de internação na Fundação Centro de Atendimento Sócio Educativo ao Adolescente (Fundação CASA). O campo da pesquisa foi uma unidade da Fundação CASA localizada na cidade de Campinas, com perfil de internos reincidentes, de onde foram selecionados sete jovens colaboradores para entrevistas realizadas dentro da unidade de internação. Pautada nos estudos de História Oral trazidos pelo Núcleo de História Oral da USP (NEHO), procurei exaltar o conjunto das experiências trazidas nas narrativas, buscando problematizar as relações desses jovens com o contexto social que os cercam e de que maneira isso afeta suas relações com a escola. A pesquisa tem como referencial teórico principalmente os estudos de Michel Foucault, Gilles Deleuze e Zigmund Bauman, quando refletem sobre as formas de poder e as mudanças nas relações sociais. Além destes, para pensar a respeito da juventude, estudo autores (ABRAMO, 2005; DAYRELL, 2007; PAIS, 2008; SPOSITO, 1997) que a entendem como uma construção social vivida de maneira singular por cada sujeito. Por meio das narrativas, almejei dar visibilidade às histórias contadas, buscando no conjunto das experiências narradas, compreender o contexto social que cerca esses jovens e o lugar que a escola ocupa em suas vidas

Abstract: This work aims to describe and interact with the life histories of young people who undergo socio-educational measurements in the Foundation for Social Education of Teenagers (CASA Foundation). The field research was in a unit of the CASA Foundation located in Campinas, with recidivism profile, where seven young were selected for interviews within the unit. Guided by studies in oral history presented by the Center for Oral History at USP (NEHO), I aimed to exalt all the experiences brought by the narratives, seeking to problematize the relationship of these young people with the social context surrounding them and how it affects their relationships with school. The research is mainly based on studies of Michel Foucault , Gilles Deleuze and Zigmund Bauman, in which they reflect on the different ways of power and the changes in social relations . Besides these, for thinking about youth, I studied authors (ABRAMO , 2005; DAYRELL , 2007; PARENTS , 2008; SPOSITO , 1997) who understand that as a social construction of uniquely experienced by each subject . Through narratives, I longed for giving visibility to stories, considering at all the experiences narrated, to understand the social context that surrounds these young people and the place that the school occupies in their lives
Subject: Fundação CASA
História oral
Juventude
Violência
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2014
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Marzochi_AndreaSouza_M.pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.