Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/254051
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Um estudo sobre a qualidade do ambiente educativo da creche
Title Alternative: A study onthe quality of educational environment of daycare center
Author: Leardini, Eleusa Maria Ferreira, 1974-
Advisor: Assis, Orly Zucatto Mantovani de, 1939-
Abstract: Resumo: A presente pesquisa teve por objetivos investigar a organização e a qualidade do ambiente educativo de uma creche municipal do município de Itatiba/SP, cujo projeto arquitetônico está baseado no Programa Proinfância, do Ministério da Educação. Para tanto, foram realizadas cinquenta horas de observação na referida creche, a fim de analisar as interações pessoais, a organização do espaço, dos materiais e do tempo, por meio de um roteiro de observação fundamentado no Programa de Formação de Professores - PROEPRE - do Laboratório de Psicologia Genética - LPG - da Universidade Estadual de Campinas. A metodologia utilizada foi o estudo de caso com análise qualitativa. Os resultados demonstraram que o projeto arquitetônico, com vistas a proporcionar qualidade no atendimento das crianças pequenas, é coerente e apropriado o que tange os aspectos estruturais, pois a dimensão e disposição dos ambientes propicia a interação das crianças e do professor com os materiais e espaços diversificados, tais como pátios coberto e aberto, brinquedoteca, sala de vídeo, área de recreação ao ar livre, solários, horta, jardins, entre outros. Quanto aos aspectos pedagógicos e das interações pessoais, foi possível apurar que a organização do ambiente educativo é proposta pelo professor em função da sua intencionalidade e independe da disposição e características que os espaços físicos apresentam. Entretanto, foi possível constatar que maiores são as possibilidades de interações quando a creche dispõe de espaços variados e planejados para atender a proposta pedagógica. Com tais resultados, pretende-se contribuir para a reflexão dos profissionais que atuam com crianças pequenas, de forma a propiciar condições para a melhoria da organização do ambiente educativo das creches, entendendo-o como um elemento que contribui e facilita o processo de aprendizagem, construção de conhecimentos e interações. Finalizando, os resultados também poderão colaborar com a qualidade dos aspectos que compõem a organização e estrutura dessas instituições

Abstract: This research aimed to investigate the organization and quality of the educational environment of a municipal nursery school in Itatiba, Sao Paulo; whose building had its architectural design based upon the guidelines of Proinfância, a Program by the Brazilian Ministry of Education. In order to do so, fifty hours of observation were carried out in the aforementioned daycare center to analyze personal interactions, the space layout, as well as the organization of educational equipment and schedule. The observation was made taking into account a script based on the Teacher Training Program - PROEPRE - of the Genetic Psychology Laboratory - LPG - of the State University of Campinas. The case study with qualitative analysis was the chosen methodology. The results showed that the architectural design was coherent and appropriate regarding its structural aspects, such as the size and layout of environments when it came to providing quality care of young children, for they encouraged the interaction of both the children and the teachers with the educational material and the available spaces, i.e.: covered and open yards, playroom, video room, outdoor play area, sun porch, flower and vegetable gardens, among others. As for educational and personal interaction aspects, it was noticed that the organization of the educational environment is proposed by the teacher based on their goals, regardless of the layout and other features of the physical spaces. However, this study demonstrated that the interaction possibilities are wider when the nursery school has varied spaces which are specially designed to meet their educational proposal. Such results intend to make the professionals working with young children ponder their practice in order to provide conditions for improving the organization of the educational environment of nursery schools, as long as the environment is understood as an element that contributes to and facilitates not only interactions, but also the process of learning and knowledge building. Finally, the results can also contribute to the quality of the aspects that make up the organization and structure of daycare centers
Subject: Creches
Qualidade
Ambiente educativo
Educação infantil - Programas
Ensino fundamental
Editor: [s.n.]
Citation: LEARDINI, Eleusa Maria Ferreira. Um estudo sobre a qualidade do ambiente educativo da creche. 2015. 1 recurso online (133 p.). Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/254051>. Acesso em: 28 ago. 2018.
Date Issue: 2015
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Leardini_EleusaMariaFerreira_D.pdf1.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.