Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/254030
Type: TESE DIGITAL
Title: Comunidade, escola e juventude : navegando pela história oral de vida de jovens de uma comunidade ribeirinha no Amazonas
Title Alternative: Community, school and youth : browsing the youth oral history of life in a riverine community in the Amazon
Author: Victoria, Claudio Gomes da, 1979-
Advisor: Guimarães, Áurea M. (Aurea Maria), 1950-
Guimarães, Aurea maria
Abstract: Resumo: Este trabalho apresenta como objetivo analisar os sentidos que os jovens da Comunidade Ribeirinha Boas Novas/Tilheiro no Amazonas atribuem às suas vivências na comunidade, na escola e às suas interações com o cotidiano. Utilizou-se como metodologia a História Oral, seguindo os estudos desenvolvidos pelo Núcleo de Estudos em História Oral da USP (NEHO). Seis entrevistas foram realizadas, oportunizando-nos interagir com as histórias de vida de seis jovens estudantes moradores da comunidade que colaboraram com o desenvolvimento desse trabalho. A etnografia foi um importante instrumento de pesquisa que nos possibilitou mergulhar no cotidiano da comunidade, compreendendo alguns sentidos do que é viver em uma comunidade ribeirinha no Amazonas. Dialogando com as histórias dos colaboradores e autores como: ABRAMOVAY, BAUMAN, BENJAMIN, CHARLOT, DAYRELL dentre outros, foi possível refletir sobre os conhecimentos produzidos por esses jovens a respeito do cotidiano vivido por eles e os desdobramentos do que é ser jovem em meio ao universo multifacetado de uma Comunidade Ribeirinha no interior do Amazonas

Abstract: This paper presents as objective to analyze the meanings that young people of the Boas Novas/Tilheiro Riverine Community on Amazon attribute to their life experience in the community, in school and their interactions with the quotidian. The methodology used was the Oral History, following the studies developed by the Center for Studies in Oral History at USP (NEHO). Six interviews have been held, giving us the opportunities to interact with the histories lives of six young students community residents that collaborated with the development of this project. The ethnography has been an important research¿s instrument that enabled us to plunge in the community daily life, understating some meanings of what is live in a riverine community on Amazon. Dialoguing with the histories of the collaborators and authors such as: ABRAMOVAY, BAUMAN, BENJAMIN, CHARLOT, DAYRELL among others, has been possible reflect about the knowledge produced by these young people regarding the daily routine lived by them and the developments of what is being a young person amid the multifaceted universe of a Riverine Community in the countryside of Amazon
Subject: Comunidades - Amazonas
Escolas
Juventude
História oral
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2015
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Victoria_ClaudioGomesda_D.pdf3.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.