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Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Constituição da identidade do gestor de educação infantil na rede municipal de ensino de Campinas : prazer e sofrimento no trabalho
Title Alternative: The identity constitution of school principals and vice-principals of early childhood public education in Campinas : pleasure and suffering at work
Author: Lopes, Rafaela Maria Alves, 1975-
Advisor: Heloani, José Roberto Montes, 1956-
Abstract: Resumo: O presente estudo analisa a constituição da identidade de gestores de educação infantil que atuam na rede municipal de ensino de Campinas e que passaram por longos períodos de intensificação e sobrecarga de trabalho pelo acúmulo de cargos e funções. Períodos em que se potencializam as inconsistências da aplicação de uma lógica gerencial, que privilegia o enxugamento de gastos em nome de um Estado Mínimo, para a área da Educação. Por meio da pesquisa qualitativa, os sentidos e as interpretações que os próprios gestores atribuem às suas trajetórias, às suas ações, às suas interações, a seus planos futuros, à saúde física e mental são abordados, com a utilização de relatos orais coletados por meio de entrevistas semiestruturadas gravadas com gestores de educação infantil que trabalham em escolas de educação infantil em diferentes regiões do município de Campinas. Melucci (2001, 2004), Ciampa (1994, 1998), Habermas (1990), Dejours (1992, 1999), Heloani (2007), Lima (2008) e Kramer (2005) são referências teóricas que apoiam a análise e discussão dos dados coletados. Buscamos, de alguma forma, contribuir para a formação de um pensamento e melhorias acerca do trabalho e identidade do gestor de educação infantil, um campo novo a ser explorado que se difere, por suas peculiaridades, do trabalho e identidade do gestor de outros níveis de ensino, fundamental, médio e superior

Abstract: This essay analyses the identity constitution of school principals and vice-principals who work on early childhood education in municipal public schools in the city of Campinas and who have suffered work overload because of the cumulation of responsibilities of other posts for a long period of time. Periods when the inconsistencies of the application of a logic of management, which privileges the reduction of expenses for a Minimal State, to Education area grow. Throughout a qualitative research, focusing on the meanings and interpretations that the principals and vice-principals themselves attach to their life trajectories, their actions, their interactions, their future plans and their physical and mental health are focused, using reports collected through semi-structured recorded interviews with the principals and vice-principals that work on early childhood education schools in different regions of the city of Campinas. Melucci (2001, 2004), Ciampa (1994, 1998), Habermas (1990), Dejours (1992, 1999), Heloani (2007), Lima (2008) and Kramer (2005) are theoretical references that supported the collected data discussion analysis. The aim of this study is to contribute, in some way, to build up a thought and bring improvements concerning the work and identity of principals and vice-principals who work on early education municipal public schools, a new field of work to be explored which differs from the work and identity of principals and vice-principals who work on other level of education, elementary, junior high, high school and higher education
Subject: Identidade
Trabalho
Gestão
Educação infantil
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2014
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

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