Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253946
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Música, educação e sociedade : uma história de jovens instrumentistas em Campinas (SP)
Title Alternative: Music, education and society : a story of young instrumentalists in Campinas (SP)
Author: Cordovio, Fernando Costa, 1969-
Advisor: Zan, Dirce Djanira Pacheco e, 1969-
Abstract: Resumo: O presente trabalho versa sobre sentidos e significados relativos aos processos educativos experenciados por jovens músicos instrumentistas na trajetória do Instituto Anelo, na cidade de Campinas, São Paulo. Articula as possibilidades da perspectiva da música instrumental como construção contra hegemônica e as relações com o campo da Educação Não Formal. A metodologia utilizada na pesquisa foi a História Oral. Fundamentou-se nas narrativas de quatorze jovens que participaram em diferentes momentos do projeto aqui estudado. Buscou-se a compreensão daqueles significados a partir das narrativas (co)construídas com os colaboradores durante a pesquisa. As conclusões apontam para uma multiplicidade de sentidos relacionados tanto ao gênero música instrumental, quanto aquele campo educativo. Destacam-se: a constante atuação dos jovens pela garantia de acesso a bens culturais e simbólicos; o sentido de uma construção coletiva, bem como as contradições presentes nos significados expressos por eles em seu intento de combate à exclusão social imposta pela hegemonia neoliberal e a existência e circunscrição das ONGs como parte dessa ideologia

Abstract: The present work deals with meanings related to educational processes experiment by young musicians instrumentalists in the trajectory of Anelo Institute in Campinas city, São Paulo. Articulates the possibilities from the perspective of instrumental music as against hegemonic construction and relations with the field of education not formal. The methodology used in this research was the oral history. It was based on the narratives of fourteen young people who participated at different times of the project studied here. We sought to understand those meanings from the narratives built between us with employees during the search. The findings point to a multiplicity of meanings related to both the genre instrumental music, as that field of education. Among them: the constant action of the youth by ensuring access to cultural and symbolic, the meaning of a collective, as well as the contradictions present in the meanings expressed by them in their attempt to combat social exclusion imposed by neoliberal hegemony and existence and constituency of NGOs as part of this ideology
Subject: Juventude
Educação não-formal
Música instrumental
História oral
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2013
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Cordovio_FernandoCosta_M.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.