Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253937
Type: TESE
Degree Level: Doutorado
Title: Avaliação e educação física escolar : práticas cotidianas de professores da rede pública do Estado de São Paulo
Title Alternative: Evaluation and school physical education : everyday practices of São Paulo State public school
Author: Matsumoto, Marina Hisa
Advisor: Ayoub, Eliana, 1966-
Abstract: Resumo: Este estudo aborda as práticas cotidianas de quatro professoras e um professor e de educação física da rede pública de ensino do Estado de São Paulo, por meio de entrevistas narrativas, a fim de compreender a avaliação no contexto da educação física escolar. O material produzido nas entrevistas foi explorado tomando como por referência metodologias que favorecem a compreensão da linguagem ordinária, cotidiana, partindo de Certeau (2008). A construção do texto e a condução geral da pesquisa deu-se orientada pelo princípio da dialogia, com base nos estudos de Bakhtin (2003). Assumo como projeto educacional, inserindo esta pesquisa no mesmo, o apresentado na abordagem histórico-crítica da educação (SAVIANI, 1986; 2008a; 2008b; 2009a; 2010; 2001a; 2011b; SNYDERS, 1984; 1985; 1986; 1988; 1996; 2005a; 2005b), tendo a perspectiva crítico-superadora da educação física (COLETIVO DE AUTORES, 1992) como roteiro de pesquisa e prática docente

Abstract: This study addresses the everyday practices of four teachers and a teacher of physical education and the public schools of the State of São Paulo, through narrative interviews in order to understand the review in the context of physical education. The material produced in the interviews was explored by taking as reference methodologies that promote the understanding of ordinary, everyday language, from Certeau (2008). The construction of the text and the overall conduct of the research took place oriented by the principle of dialogy, based on studies of Bakhtin (2003). I take as an educational project, this research inserting the same, the approach presented in historical and critical education (SAVIANI, 1986, 2008a, 2008b, 2009a, 2010; 2001a, 2011b; SNYDERS, 1984, 1985, 1986, 1988, 1996, 2005a , 2005b), and the critical- surmounting perspective of physical education (GROUP OF AUTHORS, 1992) as a research guide and teaching practice
Subject: Avaliação
Educação física escolar
Prática docente
Cotidiano
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2014
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Matsumoto_MarinaHisa_D.pdf1.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.