Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253894
Type: TESE
Title: Wittgenstein : a educação como um jogo de linguagem
Author: Torrezan, Marlene
Advisor: Arana, Hermas Gonçalves, 1945-
Abstract: Resumo: Este trabalho tem o objetivo de analisar, através da filosofia da linguagem, a relação entre linguagem e educação como formação. Para tal análise será utilizado como instrumento o conceito de jogos de linguagem, proposto por Ludwig Wittgenstein, e a partir dele tentar-se-á estabelecer novas possibilidades de entendimento do conceito de educação e a multiplicidade de usos que dele se faz. É possível perceber que, na maioria das vezes, o que gera muitos dos problemas inerentes ao conceito de educação é seu uso equivocado. Portanto, é preciso ter clareza sobre o conceito em uso para que se possa estabelecer as regras condizentes com os objetivos específicos a serem alcançados. O conceito de educação como formação assume um papel especial na discussão, pois ele é apontado como uma variável, ou melhor, como um jogo de linguagem que, entre tantas possibilidades, tenta rever o conceito de educação em seu princípio gerador na cultura ocidental

Abstract: This work has the objective of analyzing, through the Philosophy of Language, the relationship between language and education as fonnation. For such analysis it will be used as instrument the concept of language games, proposed by Ludwig Wittgenstein, and starting ITom rum will try to settle down new possibilities of understanding the education concept and the multiplicity of uses we make of him. It is possible to notice that, most of the time, what generates many ofthe inherent problems to the education concept is its mistaken use. Therefore, it is necessary to have c1arity on the concept in use, so that is possible establishing the correspondent mIes with the specific objectives to be reached. The education concept as fonnation assumes a special role in the discussion, because it is aimed as a variable, or better, as a language game that, among so much possibilities, it tries to review the education concept in its generating beginning in the westem culture
Subject: Wittgenstein, Ludwig, 1889-1951
Linguagem e educação
Educação - Filosofia
Cultura
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1998
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Torrezan_Marlene_M.pdf6.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.