Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253888
Type: TESE
Title: Um olhar sobre a (complexidade da) aula : componentes do trabalho pedagogico a partir da analise de uma professora sobre sua propria pratica
Author: Varani, Adriana, 1972-
Advisor: Freitas, Helena Costa Lopes de, 1946-
Abstract: Resumo: Através da análise de minha atuação no curso de formação de professores, Projeto CEF AM, na disciplina de Conteúdo e Metodologia do Ensino de Estudos Sociais, a presente pesquisa aponta componentes do trabalho pedagógico em aula.Para tanto, utilizei-me de observações de minha prática, registradas em diário de campo e gravadas em vídeo, além de estudos teóricos sobre a temática do trabalho pedagógico. A análise dos dados apontou alguns indicadores que possibilitam a compreensão de componentes do trabalho pedagógico em aula, que são: a produção coletiva de conhecimento na prática pedagógica; o processo de alienação e resistência do aluno no trabalho pedagógico; o inesperado em aula; a avaliação da disciplina e o uso do tempo em aula. Algumas lições foram extraídas desta análise: a constatação da complexidade da aula, o que impossibilita uma análise determinista sobre seus acontecimentos; a mudança do olhar sobre alguns aspectos do ensino de História e Geografia; a possibilidade da reflexão na prática docente

Abstract: By the analysis of my practice as teacher, in a course of teacher education (CEFAM Program), at course "Contents and Methodology of Social Studies Teaching", this research shows the components of the pedagogical work in the classroom. For this, I have used considerations of my practice, which are registered in notebook, as well as recorded in video, besides of theoretical studies about the subject of pedagogical work. The analysis of data has showed some indicators which make feasible the comprehension of the pedagogical work components in the classroom, which are: the collective production of knowledge at the pedagogical practice; the alienation and resistance process of the student in the pedagogical work; the unexpected in classroom; the evaluation of the course by the student; and the use of the time in classroom. Some lessons were extracted from this analysis: the verification of the classroom complexity which becomes impossible a deterministic analysis about its events; the change of the look in some aspects of the History and Geography teaching; the possibility of a reflection concerning the teaching practice
Subject: Professores - Ambiente
Professores e alunos
Prática de ensino
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1998
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Varani_Adriana_M.pdf19.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.