Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253752
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Condições sociais da construção do desenho infantil
Author: Silva, Silvia Maria Cintra da
Advisor: Góes, Maria Cecilia Rafael de, 1946-
Abstract: Resumo: Este trabalho focaliza algumas das condições sociais da produção da atividade gráfica. Os dados foram coletados através de vídeo-gravações e de desenhos de crianças pré-escolares, em situações de produção gráfica em sala de aula. Baseada na abordagem histórico-cultural, a análise buscou verificar as relações entre a fala e desenho, assim como as ações das crianças com e sobre as possibilidades funcionais dos materiais empregados na atividade gráfica, e as mediações de pares e professoras. Os resultados mostram a importância de ver se o desenhe enquanto atividade socialmente constituída e mediada pela linguagem
Abstact: This work focuses on some social conditions wich constitute the g activity of preschool children. This study was base on the historical-cultural approach, involvity the observation of children in classrom drawing activities, durig one school year. The date were collected through video-recordung children¿s works produced in non-recording situations were also complementarily considered. In the analisis we looked at relationships between speech and drawing productions, and at the child interaction whit peers and teacher while drawing. According to the results, the impact of interactional events, specially of language process, on drawing activity indicates the need to revise the maturationist enphasis of current theoretical discussions in the area
Subject: Pre-escolares - Desenhos - Aspectos sociais
Desenho infantil - Aspectos sociais
Fala - Aspectos psicológicos
Crianças - Linguagem - Aspectos sociais
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1993
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Silva_SilviaMariaCintrada_M.pdf12.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.