Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253749
Type: TESE
Title: Geologia introdutoria nas instituições de ensino superior no Brasil : analise dos cursos de Ciencias e Geografia
Author: Cunha, Carlos Alberto Lobão da Silveira, 1947-
Advisor: Fracalanza, Hilário, 1942-2009
Abstract: Resumo: Analisa, após identificar e diagnosticar, o conteúdo geológico veiculado em disciplinas de geologia introdutória nos cursos de Ciências e Geografia, no Brasil, e também busca identificar os elementos que influem, de modo significativo, nessa veiculação. Esses cursos, dos onze identificados em publicações específicas do MEC, e que potencialmente ministram disciplinas geológicas, são examinados a partir de respostas a dois instrumentos de coleta de dados formulados e aplicados por projeto específico: Projeto Universo da Geologia Introdutória (PUGI), executada entre 1988 e 1993 na UNICAMP. As análises contemplam as características gerais dos cursos, e das Instituições de Ensino Superior (IES) onde são ministrados, por meio das discriminações conforme sua dependência administrativa, natureza e região geográfica onde se localizam; contemplam, especificamente, os próprios conteúdos programáticos, o corpo docente de cada curso, e o material didático neles utilizado. Tais aspectos são comparados, entre si, nos dois cursos, assim como ao quadro geral das IES - quando possível

Abstract: This thesis identifies, diagnoses and analyzes the geological content conveyed in introductory Geology disciplines in Science and Geography degree courses in Brazil. In addition, it seeks to identify the elements that significant1y influence the ideas thus conveyed. These degree courses, selected from a range of eleven identified in specific publications by the Ministry of Education (MEC) and that potentially teach disciplines related to Geology, are examined on the basis of responses to two surveys carried out in the project "Projeto Universo da Geologia Introdutória - PUGI" (Project Universe of Introductory Geology), from 1988 to 1993 at the State University of Campinas - UNICAMP. The analyses encompass the general characteristics of the course and those of the higher education sector where they are taught, through breakdowns according to the geographical region where they are situated. More specifically, the analyses focus on the syllabuses of the courses themselves, the academic staff on each course and the teaching material used. AlI these aspects are compared among themselves in both the Science and Geography degree courses and in the general framework of Brazilian higher education, wherever possible
Subject: Geociências - Estudo e ensino
Ensino superior - Metodologia
Geologia - Livros didáticos
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1995
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Cunha_CarlosAlbertoLobaodaSilveira_D.pdf16.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.