Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253726
Type: TESE
Title: Em busca de melhoria da qualidade do ensino de ciencias e matematica : ações e revelações...
Author: Gurgel, Celia Margutti do Amaral
Advisor: Aragão, Rosália Maria Ribeiro de, 1940-
Aragão, Rosalia M. R. de
Abstract: Resumo: O problema a ser discutido no estudo em questão é, em síntese, a melhoria da qualidade do ensino de Ciências e Matemática nas escolas de 10 e 20 qraus. Tomando como parâmetros de análise quinze projetos da 1º fase do Subproqrama Educação para a Ciência (SPEC-PADCT-CAPES/período 1983-1988), a pesquisa buscou verificar em que medida as propostas subj acentes aos projetos procuraram, ao nível do processo ensino-aprendizagem, contemplar a construção do conhecimento do aluno, em termos de sua formação científica básica, crítico e autônomo, capaz de auxiliá-lo na compreensão das relações dos conceitos das Ciências e dos problemas atinentes à Ciência, Tecnologia e Sociedade. A análise dos dados empíricos não relativizou os pressupostos históricos e contextuais dos projetos e, evidenciou, as seguintes ações/revelações das práticas: o enfoque experimental no ensino de Ciências e Matemática deve ser precedido de reconhecimento prévio dos conceitos dos alunos e abordagem de situações-problemas do cotidiano; é fundamental a interatção Universidade-Escolas de 10 e 2 o graus no processo de formação de professores (inicial e continuada) para uma educação permanente, apoiada em Núcleos de Estudos e Pesquisas há dificuldade e má formação no conhecimento especifico e geral do professor em termos filosóficos, históricos e sociológicos para a configuração de estudos interdisciplinares e de enfoque construti vista em Ciências e Matemática: dificuldades com más condições de infra-estrutura, autonomia das escolas ao nivel financeiro e administrativo, assessoria cientifica externa

Abstract: The problem discussed in this research is concerned with the improvement of the teaching quality in Sciences and Mathematics for primary and secondary schools. Fifteen first-stage projects of the Education Subprogram for Sciences (SPEC-PADCT-CAPES within the period from 1983 to 1988) were taken for the corpus of analisys. The research tried to check the degree to which the underlying proposition of the projects were actually concerned with the building-up of the pupil knowledge on the leveI of his basic scientific background so that he will be able to evaluate issues by himself and he will be able to understand concepts of Science and problems concerning Sciences, Technology and Society. The analisys of the empirical data did not reduce the historical and structural pressupositions of the projects and brought to light the following actions/findings concerning the experiences: · The experimental focus for the teaching of Sciences and .Mathematics should be preceded by the previous examination of pupil' s concepts and by the aproach to daily problem situations. It's of prime importance the interaction between University and primary/secondary schools concerning the process of forming teachers (in earlier and continued levels) aiming at continued education based on Research and Study centers; It was found that the teachers lack specific and general Knowledge concerning the philosophical, historical and sociological levels. Consequently, they'll have dificults/troubles due to their weak previous studies when they program interdisciplinary studies based on a constructive aproach in Science and Mathematics; There are troubles towards bad substructure conditions; the schools lack autonomy at the adrninistrative and financia levels and concerning the external scientific advisory body
Subject: Ciência - Estudo e ensino
Matemática - Estudo e ensino
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1995
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Gurgel_CeliaMarguttidoAmaral_D.pdf13.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.