Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/25362
Type: Artigo de periódico
Title: A criança e seu meio: contribuição de Vigotski ao desenvolvimento da criança e à  sua educação
Title Alternative: El niño y su médio: Contribución de Vygotski a la teoria del desarrollo del niño y de su educación
The child and his environment: a Vygotsky's contribution to the child's development and his education
L'enfant et son milieu: Un apport de Vygotski au developpement de l'enfant et à son education
Author: Pino, Angel
Abstract: The purpose of this paper is to analyze the V ygotsk y's concept of environment in The problem of the environment in Paedology, where he argues that paedology does not study the environment itself, since that is the object of other sciences . The interest of the paedology is to investigate the role and the influence of the environment on child development. In this statement, there is some apparent ambiguity which does to be enlighted. The question is: how can the paedology understand the role the environment plays in the development of the child and not know what environment is? Explain this apparent paradox is the scope of this text.
Ce texte a pour but analyzer le concept de milieu dont parle Vigotski dans son oeuvre La question du milieu em Pédologie, où il soutient que la pédologie n'étudie point le milieu en soi même, car ceci est l'object d'autres sciences. Que ce qui intéresse à  la pédologie est savoire quel est son role et son influence dans le dévéloppement de l'enfant. La question est celle-ci: comment peut-elle la pedologie comprendre le rôle que le milieu joue dans le dévéloppement de l'enfant si elle ne sait même pas qu'est-ce que c'est le milieu? Expliquer cet apparent paradoxe c'est bien le but de ce texte-ci.
O escopo deste texto é analisar o conceito de meio de Vigotski no seu texto A questão do meio em Pedologia, onde ele sustenta que a pedologia não estuda o meio em si, dado que isso é objeto de outras ciências. O que interessa à  pedologia é saber qual é seu papel e sua influência no desenvolvimento da criança. Existe nestas palavras uma aparente ambiguidade que deve ser explicada. A questão é: como pode a pedologia entender o papel que o meio desempenha no desenvolvimento da criança se não sabe o que é o meio? Explicar este aparente paradoxo é o escopo deste texto.
El presente trabajo se propone analizar el concepto de médio ambiente de Vygotski en su texto El problema del médio en Pedologia, donde el autor sostiene la idea de que la Pedologia no estudia el médio en sí­ mismo, dado que eso es el objecto de otras ciencias. Lo que interesa a la pedologia, según el, es saber su papel y su influencia en el desarrollo del niño. En esas palabras existe una aparente ambiguidad que tiene que ser explicada. La cuestión es la siguiente: como puede la pedologia entender el papel que el médio desempeña en el desarrollo del niño si no sabe lo que es ese médio? Explicar este aparente paradojo constituye la finalidad de este texto.
Subject: Desenvolvimento infantil
Crianças
Educação infantil
Child development
Children
Child education
Editor: Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0103-65642010000400006
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65642010000400006
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65642010000400006
Date Issue: 1-Jan-2010
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0103-65642010000400006.pdf197.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.