Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/25358
Type: Artigo de periódico
Title: Inteligência Abstraída,Crianças Silenciadas: as Avaliações de Inteligência
Author: Moysés, Maria Aparecida Affonso
Collares, Cecília Azevedo Lima
Abstract: The intelligence tests, which essentially portray the classifi-cation of people, are related to the concept of eugenism. Within these tests, Psychology establishes parameters of their fundamental clinical reasoning, through the necessity of abstracting and silencing the subjects in order to place them under a clinical regard. In this text, the necessity of subverting these evaluations is put up for debate, in an attempt to abandon the seeking of faults, and in order to discover the real child as a historical being.
Os testes de inteligência, instrumentos que visam, essencialmente, a classificação das pessoas, são filiados ao ideário eugenista. Neles, a Psicologia dá visibilidade a seus alicerces no pensamento clínico, pela necessidade de abstrair o sujeito, silenciando-o, para conseguir apor sobre ele seu olhar clínico. Discute-se a necessidade de subverter as avaliações, abandonando a busca de defeitos para tentar encontrar a criança concreta, enquanto ser histórico.
Subject: Inteligência
Avaliação
Fracasso escolar
Educação
Saúde
Intelligence
Evaluation
Academic failure
Education
Health
Editor: Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0103-65641997000100005
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65641997000100005
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65641997000100005
Date Issue: 1-Jan-1997
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.