Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253527
Type: TESE
Title: Avaliação do ensino superior brasileiro : PAIUB, o ENC e o SINAES
Author: Versieux, Rogerio Evaristo
Advisor: Freitas, Luiz Carlos de, 1947-
Abstract: Resumo: A dissertação versa sobre o ensino superior brasileiro, as experiências do PAIUB, o ENC e a proposta do SINAES. Os diversos prop amas de avaliaçâo institucional são examinados com a finaiidade de verificar a posição deles em relação às concepções de ensino superior e de avaliação. Um conjunto de categorias serve de base para estabelecer a comparação entre os programas. O trabalho conclui que as propostas do PA1UB e do SINAES estão mais próximas de uma concepção democrática de avaliação, enquanto o ENC assume um caráter regulador. O estudo aponta também que o SINAES, embora de caráter mais democrático, acaba incorporando alguns pressupostos reguladores

Abstract: The dissertation turns on three Brazilian higher education programs, the experiences of PE, ENC and the proposal of SINAES. The several institutional evaluation programs are examined with the purpose of verifying their position in relation to the higher education conceptions and evaluation. A group of categories serves as hase to establish the comparison among the programs. The work ends that the proposals of PAIUB and SINAES are closer of a democratic conception of evaluation, while ENC assumes a re¿mlator character. The study also signs that SINAES, although of more democratic character, it ends up incorporating some pressuyyosed regulators
Subject: Avaliação
Ensino superior - Brasil
Políticas públicas
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2004
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Versieux_RogerioEvaristo_M.pdf10.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.