Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253361
Type: TESE
Title: Liberalismo e reforma educacional : os parametros curriculares nacionais
Author: Barbosa, Rita de Cassia Ribeiro
Advisor: Xavier, Maria Elizabete Sampaio Prado, 1948-
Abstract: Resumo: Neste trabalho analisamos a rearticu1ação da ideologia liberal para a manutenção do modo de produção capital destacando a centralidade da questão educacional nesse ideário. A educação foi apresentada ao longo da história do pensamento liberal como condição para o progresso individual e como fator essencial para a promoção do bem-estar geral. Em particular, os liberais atribuíram à educação escolar a tarefa de construir uma sociedade 'Justa", ou seja, o papel de realizar a integração social.Verificamos que as diretrizes da atual reforma educacional, nos âmbitos internacional e nacional estão impregnadas de objetivos ideológicos a pretexto de promover a "inclusão social". Desta forma, analisamos a ampliação da concepção de conteúdo escolar proposta pelos Parâmetros Curriculares do Brasil e sua função de legitimar a "nova ordem" econômica

Abstract: This work analyses the alteration of the liberal ideology in order to maintain the capitalist way of production. It emphsyses the centricity of the educational point concerning this thought. Education has been presented along the history of the liberal thought as an essential tool for the individual progress and as a necessary item to promote the general well-being. The liberalist assigned to school education the task of building a "fair society", or, in other words, the role to perform the social integration.The current work verifies tOOt the guides for the present educational reform, both on national and international ambit, are inpregnated with ideological goals, under the pretext to perform the "social inclusion". Therefore, this dissertation analyses the enlargement of school contents conception, proposed by Brazil curricu1um guides and their function related with the legitimation ofthe "new economical order"
Subject: Liberalismo
Reforma do ensino
Educação e desenvolvimento econômico
Curriculos - Mudança
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2000
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Barbosa_RitadeCassiaRibeiro_M.pdf6.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.