Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253250
Type: TESE
Title: O conhecimento numerico de jovens e adultos alfabetizandos na (re)criação do conceito de numero
Author: Abreu, Dulce Maria Britto
Advisor: Moura, Anna Regina Lanner de, 1945-
Abstract: Resumo: Neste trabalho, estudamos as manifestações de jovens e adultos, não-escolarizados, sobre o conceito de número, quando envolvidos em atividades interativas de ensino e pesquisa. O conhecimento numérico que possuem e as elaborações, a partir dele, são analisados através de situações-problema de contagem cuja solução envolve abstrações elementares do conceito de número natural enquanto não-sistematizado pela representação escrita. Para a elaboração das atividades, fundamentamo-nos na dinâmica histórica do número numa abordagem conceitual de ensino-aprendizagem. Trata-se de um estudo de caso numa pesquisa de intervenção onde atuamos como professora e pesquisadora. Fazemos uma análise interpretativa das noções que são manifestadas em "episódios" de ensino transcritos de registros em audio e, também, de registros escritos. Os dados evidenciaram que os adultos e os jovens pesquisados, embora tenham um conhecimento numérico de uso não apresentaram o domínio das abstrações mais elementares do conceito de número

Abstract: This study is concerned with young people and adults, in their first years of schooling, about the concept of number, in situations of interactive teaching and research. The knowledge of number they have and their elaborations, starting from this knowledge, are analysed through situations of counting. The solution to this involves elementary abstractions of natural number concept not systematized by written representation. To the elaboration of these activities, we are based on the historical evolution of number in a conceptual approach of teaching and learning. In this study we have the role of a researcher-teacher. We have made an interpretative analysis of notions shown up in "episodes" which have been either written or recorded.. From this analysis, it was possible to make clear that the adults and young people who have been studied don't show the domain ofthe most elementary abstractions ofnumber concept but, on the other hand, they have a knowledge ofnumber in daily use
Subject: Educação matemática
Simbolismo dos números
Matemática
Alfabetização de adultos
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 1999
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Abreu_DulceMariaBritto_M.pdf6.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.