Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253106
Type: TESE
Degree Level: Doutorado
Title: Escola internacional, educação nacional : a genese do espaço de escolas internacionais de São Paulo
Author: Cantuaria, Adriana Lech
Advisor: Almeida, Ana Maria Fonseca de, 1963-
Abstract: Resumo: Esta pesquisa aborda uma das dimensões do processo de expansão do segmento privado de ensino no Brasil, e, particularmente, as condições de estruturação da oferta de escolarização internacional. Para tanto, o estudo focaliza um mercado escolar concreto, o de escolas internacionais da cidade de São Paulo, e examina a gênese desse espaço escolar, tributário tanto das transformações na estrutura social da cidade, associadas ao crescimento econômico e à industrialização, como das diferentes modalidades de relação com outros estados nacionais, entre 1880 e 1945. Inicialmente, a análise revela os esforços de determinados grupos de estrangeiros para criar escolas de alto nível para seus filhos. Utilizadas por grupos em franca ascensão material, tais escolas permitiram a acumulação estratégica do capital simbólico necessário às lutas por diferenciação e inserção mais qualificada e legítima na sociedade brasileira. Em seguida, focaliza-se as alianças implementadas entre frações das elites brasileiras, intelectuais franceses e governo francês que, frente à ameaça de concorrência representada pelos grupos imigrantes em ascensão e suas escolas de alto nível, investiram recursos econômicos e simbólicos na fundação de um liceu francês em São Paulo, destinado à formação de futuros dirigentes.A criação desse liceu aparece como um passo importante no processo de construção da nacionalidade e seu estudo vincula processos de emergência e consolidação dos Estados Nação às lutas pela definição de uma cultura nacional, mostrando o lugar privilegiado ocupado pela escola nesses processos

Abstract: This research paper examines one of the facets of the growth process of private schooling in Brazil and particularly the conditions that affected the development of such international schools. In order to do so, this study focuses on specific strata of schooling, the international schools in the city of Sao Paulo. It examines the birth of such schools generated by both the changing social structure of the city as well as the different kinds of relationships with other national states between 1880 and 1945. To begin with, the analysis reveals the struggle of specific groups of immigrants in creating high leveI schools for their children. Such schools were used by groups seeking a higher standard of living and believed that attendance at such institutions would guarantee an eventual high placement in Brazilian society. Next, specific focus is given to the alliances created by factions of the Brazilian elite, French intellectuals, and the French government. These factions, when faced with the threat of competition from other emerging immigrant groups and their advanced schools, invested monetarily and symbolically in the founding of a French lyceum in Sao Paulo in order to provided for the education of their future leaders. The creation of this lyceum appears to us to be an important building block in the creation of a sense of Brazilian nationalism, and while created by distinct ethnic groups for their advancement, this lyceum has been perceived as an important step in the development of both a Brazilian nationality and cultural identity similar to that which was emerging in other parts of the world in the form of nation-states
Subject: Educação internacional
Elites (Ciências sociais)
Imigrantes - Educação
São Paulo - História
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: CANTUARIA, Adriana Lech. Escola internacional, educação nacional: a genese do espaço de escolas internacionais de São Paulo. 2005. 173p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253106>. Acesso em: 4 ago. 2018.
Date Issue: 2005
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Cantuaria_AdrianaLech_D.pdf8.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.