Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252993
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: No Morumbi, entre meninos, meninas e tambores : reflexões sobre a educação a partir da vivencia no/do cotidiano de uma ONG em São Paulo
Title Alternative: In Morumbi, among girls, boys and drums : reflections about education from experience in/of the NGO's daily in São Paulo
Author: Palma, Luciane Vieira
Advisor: Mantoan, Maria Teresa Eglér, 1943-
Abstract: Resumo: Este estudo teve como objetivo conhecer e analisar o cotidiano dos trabalhos desenvolvidos por uma importante e conhecida ONG (organização não-governamental) de São Paulo, a Associação Meninos do Morumbi, para retirar possíveis implicações de sua metodologia de trabalho para a educação formal, de modo que os êxitos por ela obtidos em termos educacionais apontassem caminhos e/ ou alternativas para a melhora da qualidade do ensino nas nossas escolas. Para a escrita desta dissertação recorri a diferentes linguagens, dentre as quais destaco a linguagem literária, através de crônicas sobre minha vivência na Associação, e a linguagem plástica, através de códigos ilustrativos. Além disso, em anexo há um CD Rom que ilustra o ambiente acadêmico em que este trabalho foi defendido. Trata-se de uma mostra artística que se concretizou a partir da interpretação do conteúdo do trabalho por uma artista plástica. A intenção de apresentar este estudo rompendo as formas usuais adotadas pela Universidade, tem a ver com a pesquisa no/ do cotidiano e com a confluência que quis fazer entre várias linguagens para abordar um mesmo assunto, no caso a educação, através de outra escrita que ¿não seja o seja o aprisionamento e a morte das significações¿ (AMORIM, 2004, p). A vivência no cotidiano desta ONG mostrou que mesmo que se parta do pressuposto de que a educação não-formal é complementar à educação formal, que seus objetivos são diferentes, ambas devem buscar a construção de um fazer próprio, local, atrelado a uma visão de ensino inovadora

Abstract:This study aimed at knowing and analyzing the day-to-day work developed by an important and well known NGO (non-governmental organization) from São Paulo, the Associação de Meninos do Morumbi - Boys Association of Morumbi, in order to withdraw possible implications from its working methodology for the formal education, so that the success they have reached in educational terms could indicate ways and/or alternatives to improving the quality of teaching in our schools. For the writing of this dissertation different kinds of language were used, among which the literary language, through narratives of my experience in the Association, and the plastic language, through illustrative codes . Besides that, there is an attached CD Rom which illustrates the academic environment in which this work was carried out. It regards an art exhibition that was made real from the interpretation of this work¿s content made by a fine artist. The intention of presenting this study by breaking with the usual forms adopted by the University, has to do with the research in / of the day-t0-day life and with the confluence of several kinds of language to approach the same subject, in this case education, through a different kind of writing that ¿ is not the imprisonment and death of the significations¿ (AMORIM, 2004) The experience in the day-to-day life of this NGO showed that even when one assumes that the non formal education is complementary to the formal education, and that their objectives are different, both must aim at building their own, local way of doing things, coupled with an innovative vision of teaching
Subject: Pesquisa
Educação não-formal
Organizações não-governamentais
Literatura e ciência
Arte e ciência
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2006
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Palma_LucianeVieira_M.pdf3.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.