Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252937
Type: TESE
Title: A formação continuada na rede municipal de ensino de Uberlandia (1990-1995) : com a palavra os professores
Title Alternative: The continuous educational process on the public school in Uberlandia (1990-1995): the teachers statement
Author: Alves, Maria Cristina Santos de Oliveira
Advisor: Guedes-Pinto, Ana Lúcia, 1969-
Abstract: Resumo: Atraves da perspectiva teorico-metodologica da Historia Oral, esse estudo teve como objetivo recuperar a memoria dos professores da rede de ensino do municipio de Uberlandia em relação a formação continuada. O recorte do periodo focado e 1990-1995 que se refere aos anos dos primeiros concursos publicos para ingresso na carreira docente e tambem a epoca de implantação do Centro Municipal de Estudos e Projetos Educacionais (CEMEPE), encarregado pela formação continuada de rede municipal. Por meio da analise das entrevistas, constatou-se a importancia das listas bibliograficas obrigatorias dos concursos publicos como favorecedora da inserção do professor nas propostas do ensino mais recentes. Tambem se percebeu que os cursos frequentados não dão conta de educar, por vezes, as propostas de ensino a serem seguidas, o que reforça a ideia de a formação continuada ser mais proxima do trabalho pedagogico da sala de aula

Abstract: Starting from a theoretical and methodological perspective of the Oral History, the current study aims recuperate the memory of the teachers from the public school in Uberlandia, Minas Gerais, Brazi considering their continuous educational process. The period focused, 1990-1995, concerns to the first years after the public concurs for a new career for docents and also the implantation, at the time, of the local government Central of Educational Studies and Projects (CEMEPE), esponsible for the continuous public education. By analysing the interviews, it was found that the compulsory bibliographic lists of the public concurs was a very important element to insert the teachers in the most recent educational propositions. As well were noticed that the ordinary school attended by the teachers are not sufficient to guide the educational propositions, which reinforces the idea that the educational work inside the classroom is more close to the principles of the continuous education
Subject: Formação continuada
Formação de professores
História oral
Memória
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2007
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
Alves_MariaCristinaSantosdeOliveira_M.pdf10.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.