Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252926
Type: TESE
Title: Entre sentidos e saberes : a religião na educação universitaria (um estudo de caso : a FE-UFF)
Title Alternative: Amid senses and knowledges: religion at academic education: the study of a case (Education College - UFF)
Author: Parada Filho, Carlos João
Advisor: Gohn, Maria da Gloria Marcondes, 1947-
Abstract: Resumo: Este estudo nasce da constatação da proliferação de grupos religiosos organizados na universidade e do caráter religioso das dedicatórias e agradecimentos em monografias de conclusão do curso de Pedagogia da Universidade Federal Fluminense. A partir daí, investigam-se as relações entre as crenças religiosas dos estudantes e sua formação acadêmica. No racionalismo materialista moderno identificam-se a fragmentação do ser humano e dos saberes, assim como as principais causas do fracasso da educação, indicando a necessidade do resgate da dimensão sagrada da existência. O diálogo com as crenças dos estudantes apresenta-se como boa oportunidade de revermos conceitos e posturas ultrapassados em relação ao Conhecimento, à Ciência e à Religião, e revitalizarmos nossas práticas pedagógicas

Abstract: This study arises from the observation of the profusion of organized religious groups at the university and from the religious nature of acknowledgements and dedications in monographs at the closing of the course of Pedagogy at Universidade Federal Fluminense. Considering this, we investigate the relations between the students¿ religious beliefs and their academic development. As we identify, at the modern materialistic racionalism, the increasing fragmentation of the human being and of the knowledge, as well as the main causes of the failure in contemporary education, we see the need to recover the sacred dimension of existence. The dialogue with the religious beliefs of the students is a good opportunity to reconsider old concepts and positions in relation to Knowledge, Science and Religion, and to improve our pedagogic practices
Subject: Educação
Espiritualidade
Religião
Autoconsciência
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2006
Appears in Collections:FE - Dissertação e Tese

Files in This Item:
File SizeFormat 
ParadaFilho_CarlosJoao_D.pdf592.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.