Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252920
Type: TESE
Degree Level: Doutorado
Title: A construção dos tempos escolares : possibilidades e alternativas plurais
Title Alternative: The construction of the pertaining to school times : plural possibilities and alternatives
Author: Parente, Claudia da Mota Daros
Advisor: Perez, José Roberto Rus, 1956-
Abstract: Resumo: O presente estudo analisa as diferentes interfaces dos tempos escolares, buscando desvendar algumas possibilidades e alternativas que emergem no seu processo de construção. A análise das categorias temporais considerou, dentre os principais elementos, sua construção sócio-histórica e cultural, defendendo que os tempos escolares são construções realizadas, historicamente, por sujeitos e contextos específicos. Com base nisso, o estudo recorreu à análise das organizações temporais efetivadas no âmbito da política educacional formulada e implementada pela Secretaria Municipal de Educação de Belo Horizonte e consolidada na Proposta Escola Plural, identificando as possibilidades e alternativas temporais construídas pelas escolas municipais. A partir disso, o estudo demonstra a viabilidade da disseminação de experiências plurais de organização dos tempos escolares, que tenham como foco os sujeitos da educação e seus tempos de vida

Abstract: This study aims at analyzing the different interfaces of school times, by trying to reveal some possibilities and alternative ways which come into view in their building process. The analysis of time categories took into consideration, among the main elements, their socialhistoric-cultural construction, by advocating that school times are constructions historically carried out by specific individuals and contexts. Considering this, the study analyzed the time organizations carried out under the educational policy formulated and implemented by the Education Department of the Municipality of Belo Horizonte and consolidated in the ¿Proposta Escola Plural¿ (¿Plural School Proposal¿), by identifying the possibilities and alternative ways constructed in the context of municipal schools. From this analysis, the study points out the feasibility of broadcasting plural experiences of organization of school times, with focus on the subjects of education and their life times
Subject: Tempo escolar
Política e educação
Gestão educacional
Organização do espaço
Escola plural
Language: Português
Editor: [s.n.]
Date Issue: 2006
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Parente_ClaudiadaMotaDaros_D.pdf654.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.