Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/252908
Type: DISSERTAÇÃO
Degree Level: Mestrado
Title: Alteridade e participação na educação escolar
Title Alternative: Alterity an participacion in school education : alterity and history in Walter Benjamin
Author: Silva, Luis Carlos Maldonado da
Advisor: Goergen, Pedro L., 1944-
Goergen, Pedro Laudinor, 1944-
Abstract: Resumo: Neste trabalho desenvolvo uma análise crítica sobre a sociedade e a educação a partir do conceito de alteridade, desenvolvido por Walter Benjamin, buscando novas possibilidades e alternativas para o agir pedagógico num contexto educacional marcado pelo modelo capitalista hegemônico neoliberal. Primeiro analiso os conceitos de alteridade e seu histórico em Benjamin para, em seguida, examiná-los desde o viés mais especificamente educacional em outros autores como Sônia Kramer, Cipriano Carlos Luckesi e Castor Ruiz. Num terceiro momento faço a leitura da práxis educativa da escola CAIC examinando-a, sob consulta de seus principais agentes, seus avanços e dificuldades na introdução e concretização de uma prática educativa orientada no conceito de alteridade. A constante preocupação com a alteridade revela-se como caminho para (re)pensar os conceitos e as práticas históricas excludentes ou outras visões de mundo marcadas por concepções que favorecem a perspectiva do vencedor. Dessa forma, o processo reflexivo e investigativo deste trabalho me permite, à luz da teoria de Walter Benjamin, buscar caminhos possíveis para libertar a educação do seu conformismo burocrático que tanto a ameaça e que pode transformá-la em projeto unilateral no mundo contemporâneo. Contra essa visão oficial e fragmentada da educação, a alteridade se apresenta como uma proposta para compreender o outro e estimular projetos e ações coletivas na escola. Proponho, então, uma educação que tenha o compromisso com uma história aberta, de imprevisibilidade e luta de valores que acentuem, em todos os momentos, o ponto de vista de todos aqueles que não tiveram voz e nem vez na sociedade

Abstract: In this essay I develop a critical analysis about the society and the education from the concept of alterity (a quality which is particular from the other) specified by Walter Benjamin and I search for new possibilities and alternatives for a pedagogical concept inserted in an education context marked by the neoliberal hegemonic capitalist pattern. At first, I analyze the concepts of alterity and its historical in Benjamin for, following that, examining them from the educational point of view more specifically by the authors as Sonia Kramer, Cipriano Carlos Luckesi and Castor Ruiz. Then I do a particular analysis about the educative praxes from the CAIC School (a full-time school which is located on a suburb in the city of Americana) and I examine it consulting its main agents, its advances and its difficulties about the introduction and the concretion of an educative practice based on the concept of alterity. The current concern with alterity comes out with a way to think (again) about the concepts and the excluded historical practices or other points of view from a world marked by conceptions, which support the winner perspective. Then, the reflexive and investigative process of this essay allows me, by the Walter Benjamin¿s theory, to search for possible ways to release education from its bureaucratic conformism, which threatens it so much and which can transform it on an unilateral project in a contemporary world. Against this official and fragmented vision about education, alterity comes out as a proposal for understanding the other person and stimulates collective projects and actions at school. So I suggest a kind of education which has the engagement with an open history of unpredictable and a fight for values which emphasizes at all moments the point of view from those people who didn¿t have the chance to express their opinions or changing society
Subject: Benjamin, Walter
Alteridade
Educação
Participação
Escolas
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: SILVA, Luis Carlos Maldonado da. Alteridade e participação na educação escolar. 2007. 159f. Dissertação (mestrado) ¿ Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/252908>. Acesso em: 8 ago. 2018.
Date Issue: 2007
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Silva_LuisCarlosMaldonadoda_M.pdf7.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.